جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

انتخاب شغل مناسب

author منتشر کننده
بدون نظر 2 0
انتخاب شغل مناسب

مسئله تعیین شغل بسیار محدوده گسترده ای دارد و حائز اهمیت است. اگردر یافتن شغل اغلب به سردرگمی و اضطراب دچار می شویم و علت این سردرگمی را کمال طلبی، عدم تعهد کاری، مشکل پسندی، بی عملی، نبود کار و... می پنداریم. عموما تصورات اشتباه پایه و اساس اشتباهی دارند و از علت های غلط سرچشمه می گیرند پس اگر در شغلی هستید که حس علاقه مندی و رضایت در شما دیده نمی شود و نمی توانید استعدادهایتان را شکوفا کنید تنها دلیل آن این است که شما شغل مناسب با تیپ شخصیتی و تونایی ها و مهارت هایتان را انتخاب نکرده اید.

انتخاب شغل مناسب یکی از مهم‌ترین تصمیمات زندگی هر فرد است که می‌توانیم با توجه به عوامل مختلف به آسان تر شدن این تصمیم گیری کمک کنیم. هر چقدر هم هیجان و یا احساس نا امیدی داشته باشید و در شرایط مناسبی نباشید، باید تمام پیشنهاد های شغلی که سر راهتان قرار می‌گیرد را با دقت مورد بررسی قرار دهید.

آلن دوباتن می گوید: یکی از عجیب ترین ویژگی عصرما این پیش فرض است که باید شغلی یافت که هم قابل تحمل باشد و هم ما را تامین مالی بکند و همچنین باید عمیقا شغلی ارزشمند باشد درواقع با هدف مهمی پیش برود و ما را در شکوفایی استعدادها و خلاقیت هایمان همراهی کند. این پیش فرض به هیچ وجه حیرت آور نیست که ما باید در زندگی خود شغلی بیابیم که هم به آن علاقه مندیم هم در آن ها مهارت بالایی داریم.

در زندگی اغلب ما  بسیاری از مسائل مانند: رفاه و سلامتی، خوشبختی، روابط، آینده شغلی و پیشرفت، اعتماد به نفس و... با انتخب یک شغل مناسب رقم می خورد. دراین مقاله می خواهیم به شما کمک کنیم تا شغل مناسب خود را بیابید. همراه ما باشید تا با هم از این سردرگمی های یافتن شغل مناسب خارج شویم.

من برای چه شغلی ساخته شده ام؟

بدون شک انتخاب شغل یکی از مهم ترین و حیاتی ترین ابعاد زندگی همه ما به حساب می آید پس برای موفقیت در زندگی به آن نیاز داریم. امروزه انتخاب شغل مناسب نسبت به گذشته به سه دلیل؛ گسترده شدن محدوده مشاغل، بالارفتن سطح توقع از مشاغل (پیشرفت، درآمد و…) و همچنین بحث استعداد‌یابی که در گذشته نادیده گرفته می شد، این روند را دشوارتر و طولانی تر کرده است. همچنین ضعف‌های بزرگی که سیستم آموزشی کشور در کشف استعدادهای دانش آموزان دارد موجب شده تا فرآیند انتخاب شغل بر اساس علایق، مهارت‌ها و همچنین شرایط به یک مسئله اساسی و گاهاْ پیچیده و دشوار تبدیل شود.

بنابراین توصیه می شود قبل از هر تصمیمی مبنی بر انتخاب شغل آینده و حتی رشته تحصیلی خود، از تست‌های معتبر بین‌المللی شخصیت ‌سنجی و مهارت ‌سنجی استفاده کنید. تست‌های شخصیت ‌شناسی با سوالات هدایت کننده، نقاط قوت و ضعف شما را در مسائل ارتباطی به شما نشان می دهند و با آسان کردن فرآیند کشف استعداد، مسیر شناخت عمیق شما نسبت به خودتان را برای رسیدن به شغل مناسبتان هموارتر می کنند.

انواع تست های شخصیت شناسی و مهارت سنجی

1. تست شخصیت شناسی MBTI (مایرز بریگز)

تست شخصیت شناسی MBTI یکی از معتبرترین تست‌های شخصیت ‌شناسی است که با رسم یک مدل روانشناسی، بهترین مشاغلی که شما می‌توانید درآن ها به فعالیت مشغول شوید را به شما معرفی می‌کند. نتایج این آزمون کاملا منطبق بر آخرین یافته‌های علم روانشناسی بوده و توسط موسسات متعددی نیز مورد تایید قرار گرفته است. فرقی ندارد شما در پی یافتن شغل باشید و یا اینکه بخواهید فردی را برای یک جایگاه شغلی خاص استخدام کنید. بررسی تناسب بین شخصیت افراد و شغل مهم‌ترین موضوعی است که شما در ابتدای کار باید به آن توجه کنید.

2. تست رغبت سنجی شغلی هالند

 در سال 1958آزمون استعداد ‌سنجی یا رغبت ‌سنجی شغلی هالند بر مبنای نظریه شغل و شخصیت آماده شد و به مرحله تدوین رسید. این تست  با طرح سوالات فنی و حرفه ای شما را در ۶ تیپ شخصیتی خاص دسته بندی می کند و بر اساس آن برخی مشاغل که برای شما مناسب هستند را به شما معرفی می‌کند. برای تحلیل این آزمون سه تیپ شخصیتی که بالاترین امتیاز را کسب کرده اند باید به عنوان ملاک قرار بگیرند و براساس آن مشاغل مربوطه مورد سنجش و ارزیابی واقع شوند.

معیارهای انتخاب شغل مناسب

انتخاب شغل مناسب

تقاضا برای شغل

 اولین و مهم ترین فاکتور در انتخاب یک شغل، وجود تقاضا و در دسترس بودن آن شغل است. شما باید در انتخاب مسیر شغلی، این نکته را در نظر بگیرید که برخی از مشاغل به دلیل تغییرات فصلی و یا پیشرفت تکنولوژی با گذرزمان با مشاغل دیگر جایگزین شده و از بین می روند. بنابراین در این حالت، معیار انتخاب شغل مناسب آن است که برای رسیدن به مشاغلی تلاش کنید که در آینده وجود داشته باشند. به دست آوردن مشاغلی که طول عمرکوتاهی دارند، نه تنها هیچ رضایت شغلی را برای شما رقم نمی زند، بلکه می تواند خسته کننده و کسالت آور نیز باشد.

داشتن اشتیاق و علاقه

شما باید شغلی را انتخاب کنید که برای آن اشتیاق و علاقه دارید. در انتخاب شغل سوالاتی که باید از خود بپرسید شامل:  آیا از انجام این کار لذت می‌برم؟ آیا مایلم بدون دریافت حقوق در آن شغل نیز فعالیت کنم؟ مهم است که علاقه و اشتیاق خود را پیدا کرده و آنها را با شغل خود هماهنگ کنید، تنها در این صورت است که می توانید به رضایت شغلی برسید.

بررسی حقوق و دستمزد

برای اغلب افراد حقوق پرداختی یک فاکتور مهم و یکی از معیارهای انتخاب شغل است. این مبلغ حقوق پایه، پاداش، کمیسیون و مزایا را شامل می شود. قبل از آنکه برای پیشنهاد شغلی مورد نظر درخواست ثبت کنید، به مبلغ پرداختی به عنوان یکی از معیارهای مهم انتخاب شغل توجه کنید.

امکان یادگیری

یکی دیگر از نظرسنجی‌های صورت گرفته توسط لینکدین نشان دهنده این است که تقریبا ۸۹ درصد افراد حرفه‌ای بر اهمیت مهارت‌آموزی در کار تاکید داشتند و آن را به عنوان یکی از اولیت های اصلی و مهم کاری می دانستند درواقع یک شغل مناسب شغلی است که شما بتوانید علاوه بر مهارت‌های فعلی خود، مهارت های جدید هم بیاموزید و در آن ها رشد کنید. شما برای جذب یک فرصت شغلی به مهارت‌هایی احتیاج دارید که سطح شما را از دیگر داوطلبان برای استخدام در آن شغل بالاتر ببرد. درنهایت هم وقتی در جایگاه شغل مناسب خود قرار گرفتید، بسیار مهم است که علاوه بر حفظ مهارت های فعلی خود، آن هارا گسترش دهید و رشد و موفقیت را برای خودتان رقم بزنید. در واقع شغل شما باید سطح توانایی هایتان را افزایش دهد.

برقراری تعادل بین کار و زندگی

یکی از استانداردهای انتخاب شغل در دنیا موضوع انعطاف کاری و تعادل بین کار و زندگی است، امکان دارد شما درشغلی باشید که به آن علاقه دارید و از فعالیت در آن لذت می برید اما این شغل باید طوری باشد که بتوانید یک حدی بین زندگی شخصی و کاری خود ایجاد کرده باشید تا تداخلی در این زمینه ایجاد نشود. طبق آماری که لینکدین جمع آوری کرده است متاسفانه موضوعی در کشور ما وجود دارد که کارجو و کارفرما به آن توجه ای نمی کنند این موضوع آن است که حدود 30 درصد افراد حرفه ای در کار تمایل دارند 10 درصد از حقوق آن ها کاهش پیدا کند اما در عوض بتوانند برنامه کاریشان را خودشان تعیین کنند.

البته لازم‌به‌ذکر است که دیدگاه هر شرکت در مورد انعطاف‌پذیری فرصت‌های شغلی باهم تفاوت دارد. برخی از شرکت‌ها به کارکنان خود این امکان را می دهند تا یک روز از هفته، به صورت دورکاری در خانه فعالیت کنند. برخی دیگر، به عنوان مثال: شرکت Dell که یکی از بهترین شرکت‌هایی است که توسط لینکدین معرفی شده است، تعیین زمان و مکان انجام کار را برعهده کارکنان خود می‌گذارند و تنها بر روی خروجی کار متمرکز می شوند. در نتیجه، شما باید سطح انعطاف‌پذیری مد نظر خود را تعیین کنید و بر اساس آن معیار به دنبال یافتن یک شغل مناسب بگردید.

مهارت ها

 مهارت‌های شما، نقاط قوتی هستند که به کمک آن ها می توانید برای ساختن یک آینده ایده آل تصمیم گیری کنید. امروزه وقتی برای مصاحبه کاری می روید، بسیاری از کارفرمایان راجع به مهارت های شما سوال می کنند. شما باید توانایی هایی را دارا باشید که بتواند کسب و کار آن ها رونق بخشد و در رشد شرکت کمک بسزایی بکند.

وجود فرصت رشد مالی

یکی ازمهم‌ترین موضوعاتی که شما باید درانتخاب شغل خود به آن توجه کنید، موضوع پیشرفت شغلی است. بر اساس تحقیق صورت گرفته درسال 2018 در لینکدین، افزایش حقوق، گرفتن ترفیع و ارتقا در شغل یکی از مهم‌ترین اهداف شغلی افراد بوده و اطلاع از وجود و فرصت رشد شغلی و مالی، یکی از عوامل تحریک کننده افراد در موقعیت کنونی آن است.

استعداد و قدرت

استعدادهای شما، هدیه هایی از جانب خداوند هستند که می توانید با استفاده از آنها، مسیر موفقیت خود را پیدا کرده و در زندگی پیروز شوید. با درک و قدردانی از این استعدادها، شما باید نقاط قوت خود را شناسایی کنید تا بتوانید براساس آن معیار انتخاب شغل مناسب را پیدا کنید. اکنون نوبت آن رسیده است که از آنها برای انتخاب و یا ارتقا و رشد موقعیت شغلی خود استفاده کنید.

انتخاب شغل مناسب

بررسی موقعیت شغلی قبل ازپذیرفتن

به خود فرصت بدهید تا یک پیشنهاد شغلی را به طوردقیق و کامل مورد ارزیابی قرار دهید و مودبانه حداقل دو روز زمان بخواهید تا تصمیم بگیرید که آیا واقعا این شغل برای شما مناسب است؟ در عین حال واقع بین باشید؛ هیچ اشکالی ندارد اگر شغل پیشنهادی کامل نباشد و مجبور شوید در مورد برخی از عناصر کارصحبت کنید و به توافق برسید. فراموش نکنید که هدف نهایی پیشرفت و بهبود موقعیت فعلی است.

نحوه انتخاب شغل

هر آگهی شغلی که بر روی دیوارهای خیابان شهرو یا در رسانه‌های اجتماعی می‌بینید برای همه افراد با علایق و مهارت‌های متفاوت مناسب نیست. قبل از تصمیم برای درخواست دادن به یک موقعیت شغلی مراحل زیر را طی کنید تا بهترین گزینه را مطابق اولویت‌های خود بیابید.

خودارزیابی برای شناخت بهتر خود

درک شخصیت خود در کنار مهارت‌ها و نقاط قوتی که دارید، کار را آسان‌تر می‌کند تا شغلی پیدا کنید که در طول زمان برایتان خسته‌کننده و کسالت آور نباشد. در این مرحله فهرستی تهیه کنید از کارهایی که به انجام آن‌ها علاقه دارید، موضوعاتی که شما را هیجان‌زده می‌کند و فعالیت‌هایی که در آن‌ها مهارت دارید و حرفه ای عمل می کنید.

تحقیق در مورد مشاغل مختلف

فهرستی از مشاغل مختلف تهیه کنید که می‌توانند برای شما مناسب باشند و بعد با توجه به معیارهای انتخاب شغل هریک از آن ها را مورد بررسی قرار دهید. در این مورد با دقت بیشتری تحقیق کنید تا در مورد مدرک تحصیلی لازم، الزامات آموزشی، آینده شغلی، پتانسیل کسب درآمد و فرصت‌های پیشرفت آن بیشتر آشنا شوید. در نتیجه سپس یک فهرست دیگر از مشاغل جذاب‌ترو مناسب تر با معیارهایتان آماده کنید.

ایجاد برنامه عملیاتی برای دستیابی به شغل مورد نظر

پس از محدود کردن لیست و رسیدن به مشاغل مناسب، یک برنامه دقیق برای دستیابی به آن آماده کنید. اهداف کوتاه ‌مدت و بلندمدتی که برای دستیابی به آن‌ها نیاز دارید و گام‌های عملی که می‌توانید در جهت دستیابی به آن‌ها بردارید را لیست کنید. همه چیز را به ترتیب اولویت بنویسید. با این کار می‌توانید عواملی که بر برنامه کاری شغلی شما اثر گذارند یا مانع آن می‌شوند را پیدا کرده و راهی برای مقابله با آن‌ها بیابید.

آشنایی با تیپ های اصلی شغلی

کارمندی

طبق تعاریف بین‌المللی، کارمند فردی است که برای انجام یک کار خاص، توسط کارفرما استخدام شده است. به زبان ساده‌تر اگر شما کاری را انجام می دهید و از فرد دیگری در ازای آن کار پول دریافت می‌کنید شما یک کارمند هستید، ممکن است شما کارمندی خود را به عنوان یک مدیر عالی مقام که مسئولیت‌های مهمی بر دوش دارد بگذرانید و یا اینکه به صورت پاره وقت و پروژه‌ای با دیگران همکاری وفعالیت کنید همگی در تقسیم بندی تیپ های شغلی در بخش کارمندی قرار می گیرند.

وظایف کارمندان

- انجام وظایف تعیین شده به طور کامل در زمان تعیین شده

- ارائه گزارش کار در زمان مقرر

- به روزرسانی و ارتقاء دانش خود در حوزه کاری

- نظم در زمان حضور در شرکت

- رعایت حفظ حقوق مادی و معنوی کارفرما

- نگهداری و مراقبت از اموال شرکت (وسایل مشترک و شخصی که برای انجام پروژه در اختیار کارمند قرار گرفته است.)

انتخاب شغل مناسب

فریلنسری

مشاغل Freelance به صورت کلی به آن مشاغلی گفته می‌شود که فرد به جای اینکه برای یک شرکت کار کند، برای خودش به صورت مستقل فعالیت می‌کند. در حالی که معمولا فریلنسرها کار قراردادی برای شرکت های مختلف انجام می‌دهند، اما  درکل خود اشتغالی دارند. در کشور ما معمولا کلمه Freelance در مواقعی به کار برده می شود که فرد به صورت دورکاری، وظایف خود را انجام دهد که البته این تعریف کمی تفاوت دارد با فعالیت هایی که افراد در جهان در مشاغل Freelance انجام می دهند.

فریلنسرها مسئولیت کنترل کردن تمام وظایفی که کارمندان (تمام وقت و پاره وقت) وظیفه کنترل آن را بر دوش ندارند را به عهده دارند. این وظایف شامل: صدور صورت حساب، تعیین ساعت کاری، پیگیری پیشرفت پروژه، مدیریت تیم های مشترک و… است که بر عهده فریلنسرها می‌باشد.

پیش نیازهای فریلنسری

- داشتن مهارت‌های مدیریتی

- داشتن تجربه کاری فریلنسری

- داشتن نمونه کار مرتبط

- مهارت‌های بسیار قوی بین فردی و ارتباطی

- شبکه سازی فوق العاده، نظم بالا، ابتکار عمل

بهترین مشاغل freelance   

- تولید محتوا

- ویراستاری

- حسابداری و حوزه های مالی

- مشاغل حوزه IT برنامه نویسی، توسعه نرم افزار

- مشاغل حوزه پشتیبانی مشتری، پروژه و…

- حوزه‌های آموزشی

کارآفرینی

کارآفرینی اولین بار، نظر اقتصاد دانان را به خود جلب کرد و از قرن 16 میلادی تاکنون تمامی مکاتب اقتصادی به نحوی درباره کارآفرینی در نظریه های اقتصادی خود صحبت کرده اند. کارآفرینی به فرآیند خلق کردن یک ارزش جدید (مادی یا معنوی) به واسطه ی یک تلاش متعهدانه با در نظر گرفتن ریسک‌هایی که درآن وجود دارد می گویند. کلمه کارآفرینی از کلمه فرانسوی «entrepreneurs» به معنای متعهد شدن به وجود آمده است.

کارآفرین به شخصی می گویند که تهدیدها را به فرصت تبدیل می‌کند. او موانع و ترس هایی مانند: شکست، بیش از حد منطقی بودن و احمق جلوه کردن را خط می زند و  با دیدی متفاوت خود را از عادت های ذهنی رها می کند و شکوفایی خلاقیت ها را رقم می زند و فرصت‌ها را از اعماق تهدید‌ها بیرون می‌کشد.

انواع کارآفرینی

- کارآفرینی کسب و کارهای کوچک

- کارآفرینی کسب و کارهای بزرگ

- استارتاپ های مقیاس پذیر

مهارت های مورد نیاز افراد کارآفرین

- انعطاف پذیری

- مدیریت مالی

- ارتباطات قوی

- کنجکاوی

- استدلال منطقی

- تفکر استراتژیک

- مدیریت زمان

- فروش

- شبکه سازی

- برند سازی

وظایف کارآفرینان

خلق ایده:

ارائه ایده از طریق نگرش، تحصیل و آموزش، مشاهدات و تجربه

تعیین اهداف:

مشخص کردن اهداف تجاری، سازمانی و مسئولیت های اجتماعی

افزایش سرمایه:

افزایش سرمایه  یکی از مهم ترین وظایف کارآفرینان به شمار می رود.

مطالعه بازار:

مطالعه بازار و تحصیل محصولات مورد نیاز

تعیین شکل سازمان:

تعیین شکل سازمان با توجه طبیعت محصول، نوع محصول و کیفیت محصول و کیفیت منابع انسانی

استخدام نیروی انسانی:

تخمین نیروی انسانی لازم برای سازمان، طراحی سیستم جبران خدمت، تعیین روش گزینش، و تعیین روش آموزشی و توسعه کارکنان

اجرای پروژه:

برنامه ریزی، مدیریت تیم ها و درآخر اجرای پروژه همراه با ارزیابی دوره ای

و در پایان

در این مقاله درباره معیارهای انتخاب شغل، نحوه انتخاب شغل، آشنایی با انواع شغل و... صحبت کردیم. پیشنهاد می‌کنیم قبل از انتخاب هر شغلی این سوال را از خود بپرسید که هدف شما از انتخاب شغل چیست؟ با پاسخ دادن به این سوال و مشخص کردن هدفتان، معیارهای شخصی خود را بهتر متوجه می‌شوید. هر چقدر این معیارها شفاف‌تر باشند، امکان اشتباه در انتخاب شغل برایتان کمتر پایین تر خواهد آمد. مباحثی که در این مقاله مورد بحث قرار گرفت، می‌توانند مانند یک چراغ عمل کنند و تا حدی، مسیر پیش روی شما را روشن سازند تا آگاهانه‌تر به استقبال شغل جدیدتان بروید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید