جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

باید ها و نباید های روتین پوستی در دوران بارداری

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
باید ها و نباید های روتین پوستی در دوران بارداری

مادر شدن با چالش های زیادی همراه است و هنگامی که صحبت از بارداری به میان می آید؛ اکثر توجه ها به سمت نوع زایمان و مراقبت های حین آن می رود. مادرانی که به دقت تحت نظر پزشک قرار می گیرند احتمالا توجه خاصی به ویتامین ها و غذاهای مناسب دوران بارداری نیز دارند اما چیزی که کمتر مورد توجه قرار می گیرد؛ روتین پوستی مناسب دوران بارداری است. متاسفانه اکثر خانم ها از مواد شیمیایی مضر در محصولات آرایشی بهداشتی برای دوران بارداری مطلع نیستند و ما در این مطلب قصد داریم این مواد را یک به یک بررسی کنیم و در ادامه جایگزین های موثری برای آن ها معرفی کنیم.

بیماری های پوستی رایج در دوران بارداری به طور کلی می تواند به سه دسته تقسیم شود:

- مربوط به هورمون

- مربوط به دوران قبل از بارداری

- مخصوص دوران بارداری

تغییرات هورمونی طبیعی در دوران بارداری ممکن است باعث بیماری های پوستی خوش خیم از جمله استریا گراویداروم (علامت کشش)، هایپرپیگمانتاسیون (به عنوان مثال ملاسما) شود. مشکلات پوستی که از قبل بارداری وجود دارند مانند درماتیت آتوپیک، پسوریازیس، عفونت های قارچی، تومورهای پوستی؛ ممکن است در طول بارداری تغییر کند.

بیماری های پوستی مخصوص بارداری شامل پاپول ها و پلاک های کهیر خارش دار حاملگی، خارش حاملگی، کلستاز داخل کبدی حاملگی، حاملگی پمفیگوئید، زردی هرپتی فرمیس و فولیکولیت خارش دار بارداری است. پاپول ها و پلاک های خارش کهیر حاملگی شایع ترین این اختلالات هستند. اکثر بیماری های پوستی پس از زایمان برطرف می شوند و فقط نیاز به درمان علامتی دارند. با این حال، درمان‌های خاصی برای برخی از بیماری‌ها مانند ملاسما، کلستاز داخل کبدی بارداری، زرد زخم، فولیکولیت خارش دار بارداری وجود دارد. مراقبت قبل از زایمان برای بیماران مبتلا به کلستاز داخل کبدی حاملگی، زردی هرپتی فرمیس و حاملگی پمفیگوئید توصیه می شود.

برترین مواد مراقبت از پوست که باید در بارداری از آن اجتناب کنید:

قبل از اینکه وارد لیست خود شویم، باید اشاره کنیم که داده های مبتنی بر شواهد در مورد ایمنی محصولات خاص در بارداری محدود است. تقریباً در همه موارد، آزمایش‌های بالینی بر روی افراد باردار که حتی می‌توانند شروع به اثبات مضر بودن برخی از مواد تشکیل دهنده کنند، یک ممنوعیت اخلاقی است. این مطالب بر اساس مطالعات حیوانی نیز است.

رتینوئید:

ویتامین A یک ماده مغذی حیاتی است که برای سلامت پوست، سیستم ایمنی، تولید مثل و چشم مورد نیاز است. پس از مصرف یا جذب از طریق پوست، بدن شما آن را به رتینول تبدیل می کند. برخی از محصولات مراقبت از پوست برای پیری از نوعی رتینول به نام رتینوئید استفاده می کنند که به جام مقدس تبدیل شده اند زیرا می توانند به معکوس کردن آکنه و کاهش خطوط ظریف کمک کنند. رتینوئیدها این کار را با کمک به لایه برداری سریعتر سلول های سطحی پوست و افزایش تولید کلاژن برای جوان سازی پوست انجام می دهند. محصولات OTC سطوح پایین تری از رتینوئیدها دارند، در حالی که داروهای تجویزی - مانند Retin-A (ترتینوئین) و Accutane (ایزوترتینوئین) - حاوی دوزهای بسیار بالاتری هستند.

مقدار رتینوئیدهای جذب شده توسط محصولات موضعی احتمالا کم است اما در دوز های بالاتر می تواند اختلالاتی در تولد جنین ایجاد کند. توصیه می شود افرادی که می توانند باردار شوند، در هنگام استفاده از ایزوترتینوئین اقدامات احتیاطی زیر را انجام دهند:

- از دو نوع پیشگیری از بارداری استفاده کنید.

- به طور مکرر توسط پزشک برای بارداری و رعایت موارد زیر تحت نظر باشید.

- 1 تا 2 ماه قبل از اقدام به بارداری مصرف دارو را قطع کنید.

- پزشک قبل از تجویز ایزوترتینوئین در مورد برنامه iPLEDGE با شما صحبت خواهد کرد. این یک برنامه نظارتی فدرال است که برای کاهش شانس بارداری در افرادی که ایزوترتینوئین مصرف می کنند، طراحی شده است.

اسید سالیسیلیک با دوز بالا

اسید سالیسیلیک به دلیل قابلیت‌های ضدالتهابی که مشابه آسپرین دارد، یک ماده رایج برای درمان آکنه است. اما یک مطالعه در سال 2013 به این نتیجه رسید که محصولاتی که دوز بالایی از اسید سالیسیلیک را ارائه می دهند، مانند لایه بردارها و داروهای خوراکی، باید در دوران بارداری اجتناب شود. گفته شد، محصولات OTC موضعی با دوز کمتر که حاوی اسید سالیسیلیک هستند توسط کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان (ACOG) بی خطر گزارش شده است.

هیدروکینون

هیدروکینون یک محصول تجویزی برای روشن کردن پوست یا کاهش رنگدانه های پوستی ناشی از ملاسما و کلواسما است که می تواند در بارداری ایجاد شود. هیچ ارتباط ثابت شده ای بین نقایص شدید مادرزادی یا عوارض جانبی و هیدروکینون وجود ندارد. اما از آنجایی که بدن می تواند مقدار قابل توجهی هیدروکینون را در مقایسه با سایر مواد (35 تا 45 درصد) جذب کند، بهتر است در دوران بارداری قرار گرفتن در معرض آن (در صورت وجود) محدود شود.

فتالات ها

فتالات ها مواد شیمیایی مختل کننده غدد درون ریز هستند که در بسیاری از محصولات زیبایی و شخصی یافت می شوند. در مطالعات حیوانی و انسانی، اختلال عملکرد تولید مثل و رشد با قرار گرفتن در معرض فتالات مرتبط است. اختلالات غدد درون ریز به طور فزاینده ای توسط منبع معتبر FDAT و سازمان های پزشکی حرفه ای، مانند آکادمی اطفال آمریکا، به دلیل نقش بالقوه آنها در تأثیر منفی بر سلامت باروری مادرزادی مورد مطالعه قرار می گیرند.

لوازم آرایشی منبع اصلی قرار گرفتن در معرض فتالات هستند. رایج ترین فتالاتی که در محصولات زیبایی پیدا می کنید دی اتیل فتالات (DEP) است. فتالات‌هایی که معمولاً در بسته‌بندی‌های پلاستیکی یافت می‌شوند می‌توانند به محصولات مراقبت شخصی نیز نفوذ کنند.

باید ها و نباید های روتین پوستی در دوران بارداری

فرمالدئید

فرمالدئید دیگر به ندرت به عنوان نگهدارنده و ضدعفونی کننده در محصولات زیبایی استفاده می شود زیرا به عنوان یک ماده سرطان زا شناخته شده است و به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، می تواند خطر ناباروری و سقط جنین را افزایش دهد اما مواد شیمیایی آزاد کننده فرمالدئید وجود دارد که معمولاً در لوازم آرایشی و بهداشتی با اثرات بالقوه خطرناک مشابهی یافت می شود. همانطور که توسط کارگروه محیطی (EWG) اشاره شده است، این موارد شامل موارد زیر است:

- برونوپل (2-برومو-2-نیتروپروپان-1،3-دیول)

- هیدانتوئین DMDM

- دیازولیدینیل اوره

- هیدروکسی متیل گلیسینات

- ایمیدازولیدینیل اوره

- کواترنیوم-15

- 5-برومو-5-نیترو-1،3-دیوکسان

- ضد آفتاب های شیمیایی

اکسی بنزون و مشتقات آن پرکاربردترین فیلتر اشعه ماوراء بنفش (UV) در ضد آفتاب ها هستند؛ گرچه ثابت شده است که این ماده برای محافظت از پوست موثر است، اما اثرات نامطلوب سلامتی و محیطی بالقوه اکسی بنزون می تواند این اشعه را به نور نامطلوب تری تبدیل کند. یک بررسی در سال 2019 نشان داد که برخی از فیلترهای شیمیایی UV ممکن است اثرات منفی بر منابع آب، سلامت ماهی ها و زنجیره های غذایی در سراسر جهان داشته باشند. این مواد شامل:

- اکسی بنزون

- اکتوکریلن

- اکتینوکسات

از آنجایی که اکسی بنزون به عنوان یک ماده شیمیایی مختل کننده غدد درون ریز شناخته شده است، نگرانی پزشکان برای استفاده در بارداری این است که می تواند هورمون ها را مختل کند و باعث آسیب دائمی هم به شما و هم به جنینتان شود. یک مطالعه در سال 2018 روی حیوانات به این نتیجه رسید که قرار گرفتن در معرض اکسی بنزون در طول بارداری در سطوحی که معمولاً انسان از آن استفاده می‌کند، تغییرات دائمی در غدد پستانی و شیردهی ایجاد کرده است. سایر مطالعات حیوانی این ماده شیمیایی را با آسیب دائمی جنین مرتبط دانسته‌اند که احتمالاً با ایجاد بیماری‌های عصبی در بزرگسالی، مانند اسکیزوفرنی و بیماری آلزایمر مرتبط است. قرار گرفتن در معرض اکسی بنزون همچنین با بیماری هیرشپرونگ، یک بی نظمی تولد که روده بزرگ را تحت تاثیر قرار می دهد، مرتبط است.

جایگزین های ایمن مواد تشکیل دهنده مراقبت از پوست:

در ادامه مطلب به چند جایگزین برای مدیریت ایمن شایع ترین مشکلات پوستی اشاره می کنیم.

آکنه و هایپرپیگمانتاسیون:

اگر مستعد جوش زدن هستید؛ جایگزین های موثر تری برای رتینوئید می توانید پیدا کنید. یکی از موثرترین آنها اسید گلیکولیک است. اسید گلیکولیک در مقادیر زیاد در دوران بارداری توصیه نمی‌شود، اما احتمالاً منبع مطمئنی در مقادیر کم است که معمولاً در محصولات زیبایی OTC یافت می‌شود. اسید گلیکولیک و موارد مشابه - مانند اسید آزلائیک - همچنین می توانند به کاهش خطوط ریز، روشن کردن پوست و کاهش رنگدانه های پوست کمک کنند. ACOG علاوه بر بنزوئیل پراکسید موضعی و اسید سالیسیلیک موضعی، گلیکولیک و آزلائیک اسید را به عنوان ایمن برای درمان آکنه در دوران بارداری تأیید می کند.

چین و چروک پوست:

آنتی اکسیدان های موضعی مانند ویتامین C، همانطور که مانند جادو برای تقویت سیستم ایمنی و دفع رادیکال های آزاد در بدن شما کار می کنند، می توانند با محافظت از پوست در برابر آسیب و حفظ کلاژن، شادابی پوست را افزایش دهند. سایر آنتی اکسیدان های موضعی که باید در محصولات مراقبت از پوست خود امتحان کنید عبارتند از:

- ویتامین E

- چای سبز

- رزوراترول

توجه داشته باشید که مکمل های خوراکی رسوراترول نباید در دوران بارداری مصرف شوند. بهتر است قبل از استفاده از هر مکملی با پزشک خود صحبت کنید، به خصوص اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید.

پوست خشک و کش آمدن پوست:

شکی وجود ندارد که بارداری به مقدار زیادی از مواد بدن شما نیاز دارد، بنابراین اگر کودک آینده شما در هر نقطه از دوران تکامل، به آب بیشتری نیاز داشته باشد، آن را از بدن شما می کشد. این مورد علاوه بر تغییرات هورمونی می تواند منجر به خشکی پوست شود. علاوه بر نوشیدن آب فراوان، محصولات مرطوب‌کننده‌ای که دارای روغن نارگیل، کره کاکائو، پپتیدها و اسید هیالورونیک (HA) هستند، می‌توانند هیدراتاسیون را بهبود بخشند. و وقتی صحبت از ترک‌های پوستی به میان می‌آید، یک استراتژی برای جلوگیری از آنها مرطوب کردن مکرر مناطق مستعد برای کمک به کشش طبیعی پوست هنگام رشد کودک است.

باید ها و نباید های روتین پوستی در دوران بارداری

بیشتر بخوانید: 10دستور پخت بدون گلوتن برای تغذیه مدرسه!

محافظت در برابر آفتاب:

محافظت در برابر آفتاب یکی از مهمترین کارهایی است که می توانید برای محافظت طولانی مدت از چین و چروک و سرطان پوست انجام دهید. اما سوال بزرگ این است که چگونه می توانید از پوست خود در دوران بارداری محافظت کنید. حکم ایمنی برخی از ضدآفتاب های شیمیایی مانند اکسی بنزون هنوز منتشر نشده است، بنابراین ضد آفتاب های معدنی را امتحان کنید که با جلوگیری از نفوذ پرتوهای فرابنفش به طور کامل از پوست، از پوست محافظت می کنند. ترکیبات ضد آفتاب بر پایه مواد معدنی شامل اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم است.

چگونه مطمئن شوید که آیا محصولات مراقبت از پوست شما ایمن هستند یا خیر؟

ابتدا، محصولات مراقبت از پوست خود را با متخصص پوست و متخصص زنان و زایمان خود در میان بگذارید، به خصوص اگر از داروهای تجویزی استفاده می کنید یا نگران یک بیماری پوستی هستید که از قبل دوران بارداری با شما همراه بوده است. در مرحله بعد، می‌توانید فهرست مواد تشکیل دهنده محصولات خود را برای هر موردی که ما بررسی کرده‌ایم یا موارد دیگری که ممکن است برای شما نگران کننده باشد اسکن کنید. یک منبع بسیار معتبر برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مراقبت از پوست و ایمنی مواد تشکیل دهنده محصول شخصی، EWG است. از آنجایی که محصولات مراقبت شخصی به شدت تحت نظارت نیستند، EWG پایگاه داده ای از بیش از 87000 محصول مراقبت شخصی ایجاد کرد که برای هر یک رتبه بندی ایمنی ارائه می کند.

می توانید به پایگاه داده Skin Deep® EWG به صورت آنلاین مراجعه کنید یا برنامه را دریافت کنید (برای iPhone یا Android موجود است). در این برنامه، می توانید به سرعت بارکد محصول را اسکن کنید تا رتبه ایمنی آن را دریافت کنید.

روتین مراقبت از پوست در روز و شب برای بارداری:

- ابتدا از آب ولرم برای شستشوی صورت خود با یک پاک کننده ملایم استفاده کنید.

- بعد، یک سرم (در صورت تمایل) اعمال کنید.

- پس از آن، از یک مرطوب کننده متناسب با نوع پوست خود استفاده کنید.

- سپس از کرم دور چشم (در صورت نیاز) استفاده کنید.

- برای روز، یک کرم ضد آفتاب با طیف وسیع مواد معدنی را روی صورت و پوست در معرض نور آفتاب قرار دهید.

- برای جلوگیری از کشیدگی پوست، کرم مرطوب کننده را روی شکم، باسن و ران خود بمالید.

کرم‌ها و روغن‌های زیادی وجود دارند که هدف آنها مرطوب‌کردن پوست و جلوگیری از ایجاد جای زخم است. Bio-Oil یکی از گزینه های محبوب است.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید