جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

تفاوت بین OLED و QLED چیست؟

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
تفاوت بین OLED و QLED چیست؟

اکنون که به پایان سال نزدیک می شویم، ممکن است به فکر خرید یک تلویزیون جدید باشید. قطعا بهترین زمان برای خرید تلویزیون است، اما فهمیدن اینکه چه تلویزیونی بخرید گیج کننده است. بهترین تلویزیون ها دارای موارد اضافی هستند (مانند HDR، 120 هرتز و HDMI 2.1 ). تلویزیون‌ها اغلب همه ویژگی‌ها را دارند که تشخیص تفاوت در میان آنها دشوار است.

برخلاف بقیه اصطلاحات در فناوری تلویزیون، QLED و OLED اساساً با هم تفاوت دارند، با اینکه تفاوت آنها در ظاهر یک حرف است ولی در بررسی های انجام شده، یکی بهتر از دیگری است.

در چند سال گذشته، سامسونگ تلویزیون های خود را با نام QLED نامگذاری کرده است. سری QLED 2023 آن شامل مدل‌های( Neo QLED با وضوح 4K و 8K)، تلویزیون هنری Frame، تلویزیون چرخشی Serif و Sero است. اما سامسونگ در این میدان تنها نیست. TCL همچنین تلویزیون‌های QLED از جمله QM8 عالی تولید می‌کند و آمازون نیز تلویزیون Fire TV Omni QLED خود را دارد.

در سمت دیگر حصار تلویزیون های OLED قرار دارند. در چند سال گذشته، ال‌جی بر بازار OLED تسلط داشته است و مجموعه تلویزیون‌های OLED 2023 آن از همیشه گسترده‌تر است. سونی و شارپ نیز تلویزیون های OLED را در ایالات متحده می فروشند. علاوه بر این سردرگمی، سامسونگ یکتلویزیون OLED مخصوص به خود دارد، به این معنی که هر دو تلویزیون OLED و QLED را می فروشد.

در اینجا سوالی که مطرح می شود این است، تفاوت بین OLED و QLED چیست؟

ما با کیفیت تصویر شروع می کنیم. در بررسی های انجام شده، OLED  هر بار QLED را شکست می دهد. هیچ یک از تلویزیون‌های QLED که ما آزمایش کرده‌ایم، از جمله Samsung QN90B، TCL QM8 یا Amazon Fire TV Omni QLED، به خوبی تلویزیون‌های OLED که آزمایش کرده‌ایم، مانند LG C3، G3 یا Samsung S95C به نظر نمی‌رسند. . در هر مقایسه ای که انجام دادیم، تلویزیون OLED برنده شد.

QLED در مقابل OLED :خلاصه ای سریع از فناوری های تلویزیون

بیایید با یک تفکیک سریع شروع کنیم. OLED مخفف «دیود نوری ارگانیک» است. QLED (طبق گفته سامسونگ) مخفف "تلویزیون LED کوانتومی نقطه ای" است.

OLED یک فناوری اساسی متفاوت از LCD، نوع اصلی تلویزیون است. QLED نوعی از LED LCD است که یک فیلم نقطه کوانتومی را به "ساندویچ" LCD اضافه می کند.

OLED " پیکسل های نور خود را ساطع می کنند. QLED، مانند LCD، در شکل فعلی خود "انتقال دهنده" است و به نور پس زمینه LED متکی است.
تلویزیون QLED فقط یک تلویزیون LCD با نقاط کوانتومی است

نکته اصلی این است که QLED به LCD قدیمی معمولی نزدیکتر است تا به OLED، که من (و اکثر کارشناسان دیگر) آن را یک کلاس کاملاً متفاوت از تلویزیون می‌دانیم، بسیار شبیه پلاسما قبل از آن.

نقطه کوانتومی چیست؟

نقاط کوانتومی مولکول‌های میکروسکوپی هستند که با برخورد نور، نور با رنگ متفاوت خود را ساطع می‌کنند. در تلویزیون‌های QLED، نقطه‌ها در یک فیلم قرار دارند و نوری که به آنها برخورد می‌کند توسط یک نور پس‌زمینه LED تامین می‌شود. سپس آن نور از چند لایه دیگر در داخل تلویزیون، از جمله یک لایه کریستال مایع (LCD) عبور می کند تا تصویر را ایجاد کند. نور منبع LED از طریق لایه ها به سطح صفحه نمایش منتقل می شود، به همین دلیل است که می گوییم "انتقال دهنده" است.

نگاهی به لایه‌ها در یک تلویزیون LCD، جایی که نور پس‌زمینه LED از طریق یک لایه نقطه کوانتومی (در میان سایر موارد) و به خود پنل LCD می‌تابد.

سامسونگ از سال 2015 از نقاط کوانتومی برای تقویت تلویزیون های ال سی دی خود استفاده کرده است و در سال 2017 برند تلویزیون QLED را معرفی کرد. سامسونگ می گوید که این نقاط کوانتومی در طول زمان تکامل یافته اند. مثلاً خروجی رنگ و نور بهبود یافته است. با این حال، در تجربه من، بهبودهای ناشی از نقاط کوانتومی بهتر بسیار کمتر از بهبودهای ناشی از سایر عوامل کیفیت تصویر مشهود است. سایر سازندگان تلویزیون نیز از نقاط کوانتومی در تلویزیون های LCD استفاده می کنند، از جمله Vizio و Hisense، اما این مجموعه ها را تلویزیون های QLED نمی نامند.

تلویزیون OLED اصلا یک تلویزیون LCD نیست. LCD تکنولوژی غالب در تلویزیون های صفحه تخت است و برای مدت طولانی وجود داشته است. ارزان‌تر از OLED است، مخصوصاً در اندازه‌های بزرگ‌تر و بسیاری از سازندگان پنل می‌توانند آن را تولید کنند.

تلویزیون های OLED نیازی به نور پس زمینه LED ندارند، بنابراین، علاوه بر مزایای کیفیت تصویر، می توانند به طرز شگفت انگیزی نازک شوند.

OLED متفاوت است زیرا از نور پس زمینه LED برای تولید نور استفاده نمی کند. در عوض، نور توسط میلیون ها زیرپیکسل OLED منفرد تولید می شود. خود پیکسل‌ها ، نقاط کوچکی که تصویر را تشکیل می‌دهند ، نور ساطع می‌کنند، به همین دلیل است که به آن فناوری نمایشگر «گسیل‌کننده» می‌گویند. این تفاوت منجر به انواع جلوه‌های کیفیت تصویر می‌شود که برخی از آن‌ها به نفع LCD و QLED هستند، اما بیشتر آنها به نفع OLED هستند.

جدای از برندهای ذکر شده در بالا، پاناسونیک، فیلیپس و دیگران تلویزیون های OLED می فروشند. همه تلویزیون‌های OLED در سراسر جهان از پنل‌های تولید شده توسط ال‌جی یا سامسونگ استفاده می‌کنند.

تا سال 2022، ال‌جی تنها شرکت تولید کننده پنل‌های OLED بود، اما در آن سال سامسونگ شروع به ساخت پنل‌های خود با استفاده از فناوری QD-OLED کرد. سامسونگ قول بهبود رنگ و روشنایی را در مقایسه با تلویزیون‌های OLED فعلی می‌دهد، زیرا تلویزیون‌هایش از نقاط کوانتومی استفاده می‌کنند ، درست مانند تلویزیون‌های QLED و در آزمایش‌های ما، رنگ Samsung S95C QD-OLED فوق‌العاده بود. اما ما ال‌جی G3 را بیشتر دوست داشتیم، به این دلیل که از فناوری جدید پنل OLED دیگری به نام MLAیا Micro Lens Array برای بهبود روشنایی استفاده می‌کند. ما انتظار داریم که فناوری OLED در سال های آینده به تکامل خود ادامه دهد.

سامسونگ و TCL هر کدام دارای چندین سری QLED هستند و گران‌ترین آن‌ها عملکرد بسیار بهتری نسبت به ارزان‌تر دارند. دلیل اصلی آن این است که بزرگ‌ترین پیشرفت‌ها در کیفیت تصویر مجموعه‌های QLED ربطی به نقاط کوانتومی ندارد. در عوض، آنها نتیجه نور پس‌زمینه‌های مینی ال‌ای‌دی، کم‌نور کردن محلی با آرایه کامل بهتر، هایلایت‌های روشن و زاویه دید بهتر را ارائه می دهند.

تفاوت بین OLED و QLED چیست؟

در همین حال، هر تلویزیون OLED که بررسی کرده‌ایم، کیفیت تصویر بسیار مشابهی دارد. همه آنها در تست‌ها کیفیت تصویر ۱۰/۱۰ را کسب کرده‌اند.

OLED کنتراست و سطح مشکی بهتری دارد

یکی از مهمترین فاکتورهای کیفیت تصویر سطح سیاه است و ماهیت انتشار آنها به این معنی است که تلویزیون های OLED می توانند پیکسل های استفاده نشده را به طور کامل خاموش کنند تا کنتراست به معنای واقعی کلمه بی نهایت باشد. تلویزیون‌های QLED/LCD، حتی بهترین آن‌ها با مؤثرترین کم‌نور کردن محلی آرایه کامل، مقداری نور را از خود عبور می‌دهند که منجر به سطوح سیاه‌تر و خاکستری‌تر می‌شود و در اطراف بخش‌های روشن شکوفا می‌شود.

QLEDصفحه نمایش روشن تری دارد

تلویزیون‌های QLED و LCD می‌توانند از هر مدل OLED روشن‌تر باشند، که در اتاق‌های روشن و با محتوای HDR یک مزیت خاص است. با این حال، در آزمایش‌ها تلویزیون‌های OLED هنوز هم می‌توانند برای اکثر اتاق‌ها روشنایی زیادی داشته باشند و کنتراست عالی آن‌ها همچنان به آن‌ها اجازه می‌دهد تا تصویر کلی HDR بهتری نسبت به هر تلویزیون QLED/LCD که آزمایش کرده‌ایم ارائه دهد.

OLED یکنواختی و زاویه دید بهتری دارد

با نمایشگرهای مبتنی بر LCD، نواحی مختلف صفحه می‌توانند همیشه روشن‌تر از سایرین به نظر برسند و ساختار نور پس‌زمینه نیز در برخی محتواها دیده می‌شود. حتی بهترین LCDها نیز وقتی از روی صندلی‌هایی به غیر از نقطه‌ای که مستقیماً در جلوی صفحه نمایش دیده می‌شوند، محو می‌شوند، کنتراست را از دست می‌دهند و تغییر رنگ می‌دهند. تلویزیون های OLED دارای صفحه نمایش تقریباً کاملاً یکنواخت هستند و در تمام زوایا تصویری یکنواخت می دهد.

اکثر تلویزیون‌های QLED و OLED دارای رزولوشن یکسان و 4K هستند و هر دو می‌توانند به وضوح 8K  نیز دست یابند. هیچ‌کدام از این فناوری‌ها مزایای ذاتی عمده‌ای در پردازش رنگی یا ویدیویی ندارند، اگرچه QD-OLED می‌تواند رنگ‌های بهبود یافته را ارائه دهد.

امروزه شش اندازه تلویزیون OLED در بازار وجود دارد. دو اندازه دیگر، 42 اینچی و 97 اینچی، برای سال 2022 بودند. اندازه تلویزیون OLE:

42 اینچ، 48 اینچ، 55 اینچ، 65 اینچ، 77 اینچ، 83 اینچ، 88 اینچ،97 اینچ

در همین حال، از آنجایی که تلویزیون‌های QLED LCD هستند، می‌توان آن‌ها را در اندازه‌های بیشتری ساخت. تلویزیون های LCD غیر QLED می توانند حتی کوچکتر شوند. اندازه تلویزیون QLE:

32 اینچ، 43 اینچ، 50 اینچ، 55 اینچ، 58 اینچ، 65 اینچ، 75 اینچ، 82 اینچ، 85 اینچ، 98 اینچ

سوختن تلویزیون OLED؟

سوختن زمانی اتفاق می‌افتد که بخش ثابتی از تصویر برای مثال لوگوی کانال، علامت خبری یا تابلوی امتیاز روی تلویزیون، بدون توجه به اینکه چه چیز دیگری روی صفحه ظاهر می‌شود، به‌عنوان یک پس‌زمینه شبح‌آمیز باقی می‌ماند. همه صفحه‌های OLED می‌توانند بسوزند و با توجه به آنچه من می‌دانم، نسبت به نمایشگرهای LCD، از جمله QLED، حساس‌تر هستند. با این حال، سوختن نباید مشکلی ایجاد کند. معمولاً به دلیل باقی ماندن یک عنصر تصویر واحد و ایستا، مانند لوگوی کانال، برای مدت طولانی و مکرر روی صفحه ایجاد می شود.

تلویزیون های QLED یا OLED کدام یک در سال 2023 و بعد از آن بهتر است؟

همانطور که در بالا ذکر کردم، وقتی تلویزیون OLED را در مقابل تلویزیون QLED قرار می دهم، OLED هر بار برنده می شود.

در مورد آینده چطور؟ فراتر از تلویزیون QD-OLED، سامسونگ در حال تحقیق روی نقطه کوانتومی با دید مستقیم است که از لایه‌های کریستال مایع صرف نظر می‌کند و از نقاط کوانتومی خود به عنوان منبع نور استفاده می‌کند. تلویزیون های QLED تابشی این پتانسیل را دارند که با سطوح سیاه مطلق و نسبت کنتراست "بی نهایت" OLED مطابقت داشته باشند، با بهره وری بهتر، رنگ بهتر و موارد دیگر.

در حال حاضر، OLED بر افزایش کیفیت تصویر بر QLED حاکم است.

 

سلب‌ مسئولیت: مجله اینترنتی رایا مگ در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید