جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

خواص هل چیست؟ مصرف این ادویه به چه کسانی توصیه نمی‌شود؟

author منتشر کننده
بدون نظر 0 0
خواص هل چیست؟ مصرف این ادویه به چه کسانی توصیه نمی‌شود؟

قدمت استفاده از هل به حداقل 4 هزار سال قبل برمی گردد. در مصر باستان از این ادویه به‌ عنوان دارو استفاده می ‌شده است. رومی ها و یونانی ها هم از آن به دلیل عطر تندش استفاده می کردند. در این مقاله از رایا مگ تصمیم داریم به معرفی مهم ترین خواص هل بپردازیم. اگر می خواهید بدانید خواص هل چیست، با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

ارزش غذایی هل

هل حاوی چند ویتامین و ماده معدنی مهم و همچنین مقداری فیبر است. در ادامه می‌ توانید کالری و مواد مغذی موجود در یک قاشق غذاخوری هل آسیاب شده را مشاهده کنید:

- انرژی: 18 کاری

- چربی: 0/4 گرم

- کربوهیدرات: 4 گرم

- فیبر: 1/6 گرم

- پروتئین: 0/6 گرم

- پتاسیم: 64/9 میلی گرم (میلی گرم)

- کلسیم: 22/2 میلی گرم

- آهن: 0/81 میلی گرم

- منیزیم: 13/3 میلی گرم

- فسفر: 10/3 میلی گرم

خواص هل برای سلامتی

تحقیقات نشان داده اند که هل فواید زیادی برای سلامتی دارد، از جمله:

حفظ سلامت دستگاه گوارش

بر اساس نتایج به دست آمده از یک مطالعه‌ هندی، هل نه تنها به طعم‌ دار کردن غذاهای مختلف کمک می‌ کند، بلکه در بهبود سلامت دستگاه گوارش هم نقش دارد. این ادویه خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد و متابولیسم بدن را افزایش می ‌دهد. به علاوه، هضم را بهبود می بخشد و از بیماری ‌های مرتبط با دستگاه گوارش از جمله رفلاکس معده (برگشت اسید معده به سمت مری)، سوزش سر دل، اسهال و… پیشگیری می ‌کند. بنابراین، اگر می خواهید از خواص هل برای معده و روده بهره‌مند شوید، این ادویه را به غذاهای خود بیفزایید.

حفظ سلامت قلب

هل به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود و نقشی که در کنترل فشار خون دارد می تواند سلامت قلب را تقویت کند. به علاوه، این ادویه پرخاصیت حاوی فیبر است که سطح کلسترول خون را کاهش می دهد و سلامت قلب را تقویت می کند. به نظر می رسد که خواص هل سیاه در مقایسه با هل سبز برای سلامت قلب بیشتر است. یک مطالعه روی افراد مبتلا به بیماری ایسکمیک قلبی نشان داد که سطح چربی خون، وضعیت آنتی اکسیدانی و فعالیت فیبرینولیتیک (فرآیندی که از تشکیل لخته های خون و ایجاد مشکلات قلبی-عروقی جلوگیری می کند) پس از مصرف هل سیاه بهبود یافت.

پیشگیری از سرطان

تحقیقات درباره خواص هل نشان داده اند که از این ادویه می توان برای پیشگیری از سرطان و حتی کمک به درمان آن  استفاده کرد. بر اساس نتایج یک مطالعه که در عربستان انجام شد، پودر هل می تواند از تشکیل تومور جلوگیری کند. علاوه بر این، التهاب را کاهش می ‌دهد که این خاصیت در جلوگیری از رشد سلول‌ های سرطانی و از بین بردن آن ‌ها موثر است. در یک مطالعه‌ دیگر، محققان به این نتیجه رسیدند که هل به درمان سرطان معده کمک می ‌کند. در یک مطالعه‌ حیوانی هم مشاهده شد که این ادویه روی سرطان روده‌ بزرگ تاثیر مثبت دارد.

افزایش دفع ادرار

هل خاصیت دیورتیک (ادرار آور) دارد که این می ‌تواند به سم زدایی بدن کمک کند و خطر ابتلا به پرفشاری خون، نارسایی قلبی و صرع را کاهش دهد.

مبارزه با افسردگی

شواهد علمی بیانگر آن است که هل به افراد در کنترل علائم افسردگی کمک می کند. برای اینکه از خواص هل بهره‌مند شوید، می توانید آب را بجوشانید و مقداری پودر هل به آن اضافه کنید. دمنوش به دست آمده را هر روز به طور منظم مصرف کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

درمان آسم

هل نقش مهمی در مبارزه با علائم آسم از جمله خس‌خس سینه، سرفه، تنگی نفس و احساس گرفتگی در قفسه‌ سینه دارد. این ادویه پرخاصیت از طریق بهبود جریان خون در ریه‌ ها باعث می‌ شود بیماران مبتلا به آسم راحت‌تر نفس بکشند. علاوه بر این، به دلیل نقشی که در تسکین غشای مخاطی دارد می‌ تواند با التهاب ناشی از آسم مبارزه ‌کند. محققان با انجام یک مطالعه متوجه شدند که استفاده از هل سبز برای درمان آسم، برونشیت و سایر مشکلات تنفسی مفید است.

درمان دیابت

کنترل قند خون و درمان دیابت یکی از مهم‌ ترین خواص هل به شمار می‌ رود. هل حاوی مقدار زیادی منگنز است، ماده معدنی مهمی که می ‌تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد. با این حال، برای نتیجه‌گیری قطعی به تحقیقات بیشتری نیاز است.

محافظت از سلامت دهان و دندان

از سایر خواص هل می ‌توان به حفظ سلامت دهان و دندان اشاره کرد. هل خواص ضدمیکروبی دارد و به همین دلیل، سلامت دهان و دندان را بهبود می بخشد. بر اساس تحقیقات، هل  از دهان و دندان در برابر عوامل بیماری‌زا محافظت می کند. به‌علاوه، جریان بزاق را تحریک می ‌کند که این امر در پیشگیری از پوسیدگی دندان موثر است. علاوه بر این، هل به خصوص زمانی که با سایر ادویه ها مثل زیره مخلوط می‌ شود، می تواند بوی بد دهان را از بین ببرد.

افزایش اشتها

در یک مطالعه‌ لهستانی، محققان به این نتیجه رسید که استفاده از هل در درمان بی‌اشتهایی موثر است. حتی از روغن هل هم می‌ توان برای تحریک اشتها استفاده کرد.

کنترل فشار خون

نتایج به دست آمده از یک مطالعه‌ هندی نشان داد که هل می تواند فشار خون را به طور قابل توجهی کنترل کند. شما می ‌توانید از هل در تهیه‌ سوپ‌ ها و خورش ‌های مختلف استفاده کنید و از این طریق سطح فشار خون خود را کاهش دهید.

بهبود سلامت جنسی

هنگامی که از خواص هل صحبت به میان می‌ آید باید به این نکته اشاره کرد که هل افرودیازیک است، یعنی باعث افزایش میل جنسی می ‌شود. این ادویه حاوی ترکیبی به نام سینئول است. بنابراین، مقدار کمی از پودر آن می ‌تواند به ترشح محرک‌ های عصبی کمک کند. بعضی از تحقیقات نشان داده اند که هل برای درمان ناتوانی جنسی مفید است. البته باید در این زمینه مطالعات بیشتری انجام شود.

درمان سکسکه

شما برای تسکین سکسکه هم می توانید از خواص هل بهره ببرید. هل عضلات را شل می کند که این می تواند در رفع سکسکه موثر باشد. برای درمان سکسکه تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک قاشق چای‌خوری پودر هل را با مقداری آب داغ مخلوط کنید و آن را به مدت ۱۵ دقیقه کنار بگذارید تا کمی خنک شود. سپس مخلوط به دست آمده را از صافی رد کنید و آن را بنوشید.

تسکین گلودرد

مخلوط هل، دارچین و فلفل سیاه به درمان گلودرد کمک می‌کند. هل درد گلو را تسکین می دهد، دارچین خواص ضدباکتریایی دارد و فلفل سیاه هم به جذب هر 2 ادویه کمک می کند. برای درمان گلودرد، یک گرم پودر هل، یک گرم دارچین و ۱۲۵ میلی ‌گرم فلفل سیاه را با یک قاشق چای‌خوری عسل مخلوط کنید و ترکیب به دست آمده را سه بار در روز بخورید.

پیشگیری از لخته شدن خون

از مهم ترین خواص هل می ‌توان به نقش آن در پیشگیری از لخته شدن خون اشاره کرد. محققان با انجام یک مطالعه به این نتیجه رسیدند که هل حاوی ترکیباتی است که به پیشگیری از لخته شدن خون کمک می کنند. با این حال، شواهد کافی درباره این موضوع وجود ندارد و لازم است تحقیقات بیشتری انجام شود.

خواص هل برای پوست

از آنجا که هل خواص ضدباکتریایی و آنتی ‌اکسیدانی دارد، می‌ تواند سلامت پوست را بهبود بخشد. این ادویه حساسیت‌ های پوستی را کاهش می دهد و به پاکسازی پوست کمک می کند.

حفظ سلامت پوست

اگر می خواهید یک پوست صاف داشته باشید، توصیه می کنیم از هل استفاده کنید. روغن ضروری هل در رفع مشکلات پوستی مفید است و به یک‌دست شدن رنگ پوست کمک می‌ کند. به جای استفاده مستقیم از روغن هل، می ‌توانید از محصولات مراقبت از پوست که حاوی آن هستند استفاده کنید. راهکار دیگر این است که مقداری پودر هل و عسل را با هم ترکیب کنید و مخلوط به دست آمده را به عنوان ماسک روی صورت بگذارید.

بهبود جریان خون

بسیاری از خواص هل به ویتامین های موجود در آن مربوط می شود. هل حاوی ویتامین C است که یک آنتی‌ اکسیدان قوی به شمار می ‌رود و جریان خون را در کل بدن بهبود می‌ بخشد‌. علاوه بر این، ترکیبات مغذی دیگری در این ادویه وجود دارند که همگی می‌ توانند در افزایش جریان خون موثر باشند. هر چیزی که بتواند جریان خون را بهبود بخشد، برای حفظ سلامت پوست مفید است.

تسکین حساسیت‌ های پوستی

هل به ‌ویژه هل سیاه خواص ضدباکتریایی دارد. بنابراین، می توانید آن را با کمی عسل مخلوط کنید و به صورت ماسک روی ناحیه مورد نظر قرار دهید تا به رفع حساسیت های پوستی کمک کند.

تولید محصولات آرایشی و بهداشتی

معمولا از هل به دلیل عطری خوبی که دارد در تهیه‌ انواع محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می ‌شود. بسیاری از تولیدکنندگان برای ساخت انواع عطر، صابون‌، شوینده‌ های بدن، پودر‌ها و سایر محصولات از هل و روغن آن استفاده می کنند.

درمان بیماری های پوستی

هل ضدعفونی ‌کننده است و خاصیت ضدالتهابی دارد. به همین دلیل از آن برای تهیه‌ محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌ شود تا مشکلات پوستی را برطرف کند.

کاهش بوی بد محصولات مراقبت از پوست

رایحه‌ قوی هل می ‌تواند بوی نامطبوع را از بین ببرد. این موضوع باعث می شود که هل به یک ترکیب عالی برای استفاده در محصولاتی مانند تونر تبدیل شود که ممکن است به دلیل داشتن بعضی ترکیبات بوی بدی داشته باشند. هل به این محصولات اضافه می شود تا عطر ناخوشایند آن ها را از بین ببرد و در عین حال فواید محصول را حفظ کند.

مراقبت از لب ها

روغن هل معمولا به محصولات مراقبت از لب مانند بالم لب اضافه می‌ شود. چرا که این روغن لب ‌ها را نرم و مرطوب می کند. شما می ‌توانید روغن هل را به راحتی قبل از خواب روی لب‌ های خود بمالید و صبح روز بعد آن را بشویید.

افزایش شفافیت پوست

شواهد درباره خواص هل نشان می دهد که هل سیاه به دفع سمومی که می تواند به پوست شما آسیب برساند کمک می کند. جویدن هل سیاه بدن را سم زدایی می کند و در نتیجه پوست شفاف تری برای شما به ارمغان می آورد.

خواص هل برای مو

هل می ‌تواند سرعت رشد مو را بهبود بخشد و بعضی از مشکلات مربوط به پوست کف سر را درمان کند.

تغذیه کف سر

خواص آنتی ‌اکسیدانی هل، به‌ خصوص هل سیاه، به تغذیه‌ پوست سر و حفظ سلامت آن کمک می ‌کند. این ادویه فولیکول‌ های مو را تغذیه می ‌کند و استحکام مو را افزایش می ‌دهد. شما می‌ توانید پودر هل را با کمی آب مخلوط کنید و قبل از شستن موها با شامپو، آن‌ ها را با این مخلوط بشویید. خواص ضدباکتریایی هل حتی می ‌تواند عفونت ‌های پوست سر را درمان کند.

حفظ سلامت مو

بهبود سلامت کف سر به داشتن موهای زیباتر و مستحکم‌تر کمک می‌ کند. هل ریشه‌ مو را تقویت می کند و درخشندگی مو را افزایش می دهد.

عوارض جانبی مصرف هل

مصرف بیش از حد هل می ‌تواند به عوارض جانبی خفیف مانند شل شدن مدفوع، گرفتگی عضلات، حالت تهوع و استفراغ منجر شود. بعضی از افراد هم ادعا کرده اند که در اثر مصرف زیاد هل به سنگ کیسه صفرا دچار شده اند.

در دوران بارداری و شیردهی، مصرف هل در مقادیر طبیعی بی خطر است، اما استفاده از آن به عنوان دارو ممکن است عوارض نامطلوبی داشته باشد. اگر در دوران بارداری یا شیردهی به‌سر می برید،  قبل از مصرف هل با پزشک مشورت کنید.

کلام پایانی

هل به دلیل خواص دارویی خود از شهرت زیادی برخوردار است. این ادویه حاوی ویتامین‌ ها و مواد معدنی زیادی است که همگی برای عملکرد صحیح بدن ضروری هستند. مصرف هل سلامت دستگاه گوارش را بهبود می بخشد، سلامت قلب را تقویت می کند، باعث از بین سلول های سرطانی می شود، فشار خون را کاهش می دهد، با افسردگی مبارزه می کند و در درمان دیابت موثر است. علاوه بر این، می تواند زیبایی و سلامت پوست را بهبود بخشد، گردش خون را افزایش دهد و عفونت های پوست سر را درمان کند. با این حال، مصرف بیش از حد آن ممکن است با عارضه همراه باشد. بنابراین، مصرف این ادویه را محدود و در صورت لزوم درباره بی خطر بودن آن با پزشک مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید