جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

دارچین، ادویه‌ای شگفت انگیز

author منتشر کننده
نظرات (2) 10 0
دارچین، ادویه‌ای شگفت انگیز

دارچین ادویه‌ی معروف و محبوبی در تمام دنیا محسوب می‌شود و در واقع پوست درختچه ای است که از آن به عنوان ادویه در موارد غذایی، درمانی، زیبایی و سلامت استفاده می‌کنند. دارچین دارای مقادیر فراوانی از مواد معدنی مورد نیاز بدن مانند فیبر، منگنز، کلسیم، آهن و ویتامین k و c می‌باشد و به همین علت کاربرد‌های فراوانی دارد. در ادامه به بررسی خواص و عوارض دارچین در سلامت بدن می پردازیم و انواع دارچین را معرفی می‌کنیم.

دارچین

معرفی انواع دارچین

دارچین دارای دو نوع کاسیا و سیلان می‌باشد. دارچین کاسیا همان نوع متداولی است که همه استفاده می‌کنند و از پوست سخت درختچه سینامومام آروماتیک گرفته می‌شود. طعم تند و تیزی دارد و به رنگ قهوه ای تیره می‌باشد و بافتی زبر و ضخیم دارد. همچنین نوع معمولی این ادویه تلقی می‌شود و بسیار ارزانتر از نوع سیلان می‌باشد. دارچین سیلان، نوع واقعی دارچین به شمار می‌آید و طعمی سبک و شیرینی دارد و به رنگ قهوه‌ای روشن می‌باشد که از پوست داخلی درختچه سینامومام وروم تهیه می‌شود و دارای بافتی نرم و لطیف است.

فواید و خواص پزشکی دارچین

دارچین دارای خواص و فواید فراوانی می‌باشد و که در ادامه به آن ها می‌پردازیم. پیشگیری از آلزایمر به علت افزایش کارکرد و فعالیت مغز یکی از اولین فواید دارچین می‌باشد. در درمان برفک دهان و دردهای مختلف از جمله سردرد و گرفتگی عضلات موثر است. یکی از مهم‌ترین خواص دارچین ضد دیابت بودن آن است و نقش مهمی در کاهش دیابت های نوع یک و دو دارد، زیرا تولید انسولین را تنظیم می‌کند. این ادویه دارای کلسیم و فیبر فراوانی می‌باشد که موجب کاهش ناراحتی‌های قلبی و فشار خون بالا نیز می‌شود. کاهش استرس، کنترل حساسیت، کاهش کلسترول بد خون و تثبیت کلسترول خوب بدن از دیگر خواص دارچین می‌باشند. این ادویه به علت داشتن ترکیبی به نام سینمالدهید باعث تخریب خود به خودی سلول‌های سرطانی به ویژه سرطان روده می‌شود. حفظ سلامت دهان و دندان و خوشبو کنندگی دهان از خواص دارچین در حوزه ی بهداشت دهان و دندان می‌باشد، در واقع دارچین عملکردی همانند دهان شویه دارد.

تاثیرات دارچین در لاغری

از آن‌جایی که دارچین متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد، سبب لاغری به خصوص در ناحیه شکم نیز می‌شود. مصرف این ادویه به بدن اجازه می‌دهد تا چربی و کالری ذخیره شده را به صورت کارآمدتری بسوزاند و میزان چربی سوزی را افزایش می‌دهد. این ادویه باعث تثبیت و تعادل قند خون و در نهایت منجر به کاهش وزن می‌شود. با مصرف دارچین سرعت تخلیه‌ی معده کاهش می‌یابد و هرچه مواد غذایی به مدت بیشتری در معده بمانند، گرسنگی کمتری را حس خواهید کرد و دیرتر مایل به خوردن غذا می‌شوید. مصرف دارچین با عسل می‌تواند روند کاهش وزن را موثر تر واقع کند.

تاثیرات دارچین در سلامت پوست و مو

دارچین در سلامت پوست و مو نیز تاثیرات زیادی دارد. دارچین دارای آنتی اکسیدان‌های مفیدی مانند فنولیک اسید و پلی فنول می‌باشد که می‌تواند در رفع انواع جوش‌های چرکی و سر سیاه موثر باشد. دارچین رفع کننده‌ی خشکی پوست، درمان کننده‌ی اگزما و از بین برنده‌ی لک‌های پوستی است و قدرت لایه برداری بی نظیری دارد. همچنین موجب تحریک عروق می‌شود و این مسئله باعث جوان شدن پوست و جلوگیری از چروک می‌شود. تقویت و افزایش رشد مو و تمیز کردن پوست سر و درمان شوره‌ی سر از دیگر مزایای استفاده از دارچین در موارد زیبایی و سلامت پوست و مو است.

مصرف دارچین در دوران بارداری و شیردهی

هرگونه مواد خوراکی در دوران بارداری باید با احتیاط و طبق نظر پزشک مصرف شود. همانطور که دارچین دارای خواص متعددی می‌باشد و باعث کاهش حالت تهوع در دوران بارداری می‌شود، ولی مصرف مقدار زیاد آن در بارداری مضر می‌باشد و منجر به زایمان زودرس و سقط جنین می‌شود. درد و انقباضات رحمی، ایجاد اختلالاتی در جفت و تاثیرات منفی در رشد مغز جنین از دیگر عوارض مصرف دارچین در دوران بارداری محسوب میشد. مصرف این گیاه همچنین در دوران شیردهی نوزاد دارای محدودیت‌هایی می باشد. مصرف دارچین در دوران شیردهی موجب ناراحتی معده، اسهال و استفراغ در نوزادان می‌شود، زیرا نوزادان دارای سیستم گوارشی حساسی می‌باشند.

بررسی عوارض مصرف دارچین

مصرف دارچین به مقدار کم ضرری ندارد ولی مصرف بیش از حد آن می‌تواند برای سلامتی خطرناک باشد و باعث مسمومیت شود، زیرا دارچین (نوع کاسیا) دارای دوز بالایی از کومارین می‌باشد و این ترکیب باعث آسیب به کبد می‌شود و خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد و همچنین موجب التهاب و ورم پوست، افسردگی و تپش قلب نیز می‌شود. این ادویه به علت داشتن طبع گرم در افراد گرم مزاج می‌تواند باعث بروز خارش بدن و گلو، گر گرفتگی و خشکی پوست شود. مصرف همزمان دارچین با آسپرین و داروهای مربوط با دیابت باعث رقیق شدن خون می‌شود و مشکلاتی در گردش خون به وجود می‌آورد. مصرف دارچین در افرادی که دارای ناراحتی های کبد و سرطان‌های هورمونی هستند منع می‌باشد.

خواص دارچین در طب سنتی

دارچین در طب سنتی دارای جایگاه بسیار بالایی می باشد. این ادویه‌ی مفید دارای طبع گرم و خشک (صفراوی) می‌باشد و مصرف آن همراه با عسل در فصل‌های سرد سال باعث جلوگیری از بیماری هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا می شود. به علت اینکه دارچین خواص ضد قارچ و باکتریایی دارد، در درمان انواع عفونت‌های معده و مثانه استفاده می‌شود و برای تقویت قلب، روده، سیستم ایمنی، معده و مغز نیز مفید می‌باشد. برای کاهش دردهای قاعدگی در طب سنتی مصرف چای دارچین به شدت توصیه می‌شود. همچنین موجب تقویت حافظه و یادگیری می‌شود. در درمان تنگی نفس، نفخ معده، بی اشتهایی، تقویت بینایی ومشکلات گوارشی مانند  اسهال موثر است. متخصصان طب سنتی بر این عقیده هستند که دارچین می تواند به علت داشتن طعم شیرین جایگزینی برای شکر باشد، زیرا فاقد قند، کالری و چربی می‌باشد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (2)

  1. مصرف دارچين و عسل و آب ولرم بصورت ناشتا را امتحان كردم، بسيار در لاغري تاثير دارد.

  1. ممنون از مطالب مفیدتون. لطفاً در مورد راه های تشخیص دارچین اصل و ویژگی های آن نیز مطلب بنویسید.

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید