جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

علم نت پایگاه ایرانی مانند گوگل اسکولار

author منتشر کننده
بدون نظر 6 0
علم نت پایگاه ایرانی مانند گوگل اسکولار

پایگاه اینترنتی Google scholar از بدو افتتاح به یک معنا مسیر را برای جست و جو در یافته‌های جدید علمی در ژورنال‌های جهانی هموار کرد. این پایگاه از مجموعه پایگاه های شرکت گوگل است که منابع جست و جوی آن محدود به منابع علمی بروز و مقاله و پایانامه دیجیتال با اعتبار ISI است. دو مزیت در افتتاح این پایگاه وجود دارد، اول این که با جست و جوی کلیدواژه‌‌ها در این پایگاه دیگر دردسرهای مطالب اضافی که در پایگاه گوگل وجود داشت وجود ندارد و دیگر آن که این پایگاه تنها با منابع معتبر ژورنال‌های علمی در ارتباط بوده و بهترین نتیجه را از جست و جو ارائه می‌دهد. اما در این پایگاه منابع فارسی محدودی نسبت به حجم مقالات به خصوص مقالات ISC دارد و در نتیجه برای جست و جو در منابع فارسی دچار مشکل است.

علم نت

جویشگر فارسی علم نت

علم نت به عنوان پایگاه اینترنتی جویشگر عملی فارسی، علاوه بر دو مزیت یاد شده برای گوگل اسکولار، این مزیت را برای محققان فارسی زبان به وجود آورده که با وارد کردن کلید واژه مورد نظر، آخرین یافته‌های علمی در آن زمینه حتی مقالات ارائه شده در همایش‌ها و سمینارهای علمی را پیدا کند و در اختیار محققان و پژوهشگران قرار دهد. در این پایگاه «علم نت» این گونه تعریف شده است: «علم نت یک موتور جستجوی علمی است که تلاش می‌کند امکان جستجو در کلیه اسناد علمی فارسی نمایه شده در پایگاه‌های مختلف مانند مگیران، سیویلیکا، ایرانداک و ... را از طریق یک درگاه واحد در اختیار پژوهشگران قرار دهد.»

طریقه جست و جو در علم نت

تحقیق و پژوهش اینترنتی در این پایگاه «علم نت» به این صورت تعریف می‌شود: یک محقق برای نوشتن مقاله یا پایانامه خود دارای یک مسئله اصلی و چند مسئله فرعی است، برای پیدا کردن مطالب مناسب با آن چه که او نیاز دارد تا به مسائل خود دست پیدا کند، لازم است ابتدا کلمه کلیدی مسئله اصلی خود را در قسمت جویش وارد کرده، در این مرحله است که با کلی نتیجه از ابتدا با ترتیب بیشتر با کلید واژه مواجه می شود که می‌تواند به شناخت مسئله و کلید واژه‌های دیگر مرتبط با مسئله او کمک کند، در نهایت اگر به نتیجه های بیشتری نیاز بود از کلمات کلیدی مسائل فرعی تر استفاده کردن راهگشا خواهد بود.

منابع پایگاه علم نت

این جویشگر «علم نت» سایت‌های نمایه کننده اسناد علمی مانند مگیران، نورمگز، SID.ir، ensani.ir، tpbin، سیویلیکا، ایرانداک و همچنین سایت‌های اصلی نشریات علمی پژوهشی را ایندکس کرده و در قالب یک جویشگر تخصصی و یکپارچه در اختیار پژوهشگران قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید