جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

نکاتی برای گسترش تبلیغات دهان به دهان توسط مشتریان

author منتشر کننده
نظرات (1) 5 0
نکاتی برای گسترش تبلیغات دهان به دهان توسط مشتریان

هر کسب و کار و تجارتی برای پیشرفت و رسیدن به تعداد مشتری بیشتر نیاز به استفاده از بازاریابی و تبلیغات دارد ولی متاسفانه مشاهده می‌شود که اغلب، شرکت‌ ها بهترین ابزار بازاریابی را در اختیار دارند، اما از آن استفاده نمی‌کنند.

باید به این موضوع توجه داشته باشید، در زمانی که شما یک پلتفرم اختصاصی را برای مشتریان خود در نظر می‌گیرید، در واقع  یک استراتژی بازاریابی واقعی را برای خود ایجاد می‌کنید که به سرعت منجر به افزایش سطح اعتماد مشتریان و ایجاد مشتریان وفادار می‌شود.

یکی از روش های بازاریابی، تبلیغات دهان به دهان است و به این معناست که شما با در نظر گرفتن شرایط جذاب برای مشتریان فعلی، آن‌ها را به سمت خود جذب نموده و ادامه‌ی برنامه‌ی تبلیغات کسب و کار تان، توسط مشتریان شما می‌شود که دلیل آن رضایت و تجربه‌ی مثبت آن‌ها از ارتباط باشماست.

اثربخشی تبلیغات دهان به دهان به این صورت است که مشتریان تان کسب و کار شما را به روش های مورد نظر خود به اطرافیان و دوستان و آشنایان معرفی نموده و برای شما مشتری جذب می‌کنند که عامل مثبتی به شمار آمده و در کوتاه مدت تعداد مشتریان شما را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد.

تبلیغات دهان به دهان

بیشتر بخوانید: 5‏‎ روش خلاقانه بازایابی و جذب مشتری بیشتر

برای تبلیغات دهان به دهان با احساسات درونی مشتریان خود، ارتباط برقرار کنید

آنچه که در تبلیغات دهان به دهان مورد توجه است در نحوه ی برقراری ارتباط با مشتری فعلی وهمچنین کیفیت محصول و خدمات ارائه شده به آن‌ها خلاصه می‌شود و اگر این امر به خوبی صورت گیرد می‌توانید تصور کنید که مشتریان شما حاضر به پرداخت هزینه و دریافت محصولات شما هستند و حتی دیگران را تشویق می‌کنند که از شما خرید کنند و پرداخت هزینه را برای آن ها مقرون به صرفه توصیف می‌کنند.

عاملی که موجب رونق تبلیغات دهان به دهان می‌شود، چیزی جز کیفیت خارق ‌العاده‌ ی محصول از منظر مشتری و گفتگوی مداوم درباره‌ ی کیفیت محصولات شرکت شما نخواهد بود. بنابراین باید به این نکته ‌ی مهم توجه داشته باشید و این کار باید با دانش و آگاهی و تجربه و مهارت انجام شود.  

اهمیت تبلیغات دهان به دهان از طریق داستان ‌هایی که مشتریان شما برای دیگران تعریف می‌کنند، شناخته می‌شود. آن‌ها ممکن است از طریق یک فایل ویدئویی و یا متنی، تجربیات خود را در مورد آشنایی و خرید از شما برای دیگر افراد منتشر کنند. بنابراین شما می‌توانید با محصولات و خدمات خود، امکان داشتن یک ارتباط عاطفی طولانی ‌مدت را برای مشتری ایجاد کرده و در سایه استفاده از آن به یک برند محبوب تبدیل شوید و در طولانی مدت به فروش و درآمد بالایی دست یابید.  

البته شما می‌توانید در شبکه های اجتماعی که عضو هستید و با مشتریان تان از آن طریق ارتباط برقرار می‌کنید از آن ها سوال بپرسید و می‌توانید سوالاتی مشابه سؤالات زیر را از آن‌ها بپرسید:

چه چیزی باعث شد که شما از این محصول یا سرویس استفاده نمایید؟

زمانی که از محصولات و خدمات ما استفاده می‌نمایید چه احساسی به شما دست می‌دهد؟

محصولات و خدمات ما چه معنایی برای شما دارد؟

سپس پاسخ های آن‌ها را تایید نموده و بازخورد ارائه دهید تا دیگر افراد نیز آن را مشاهده نمایند، بدین شیوه شما با کمک مشتریان فعلی خود، تعدا زیادی مشتری جدید جذب می‌کنید.

تبلیغات دهان به دهان

برای تبلیغات دهان به دهان از گزینه نظر دهی در فضای مجازی استفاده کنید

همانطور که اشاره شد در تبلیغات دهان به دهان شما از مشتریان خود کمک می‌گیرد و می‌توانید تجارب آنها را در برخورد با شما و از زبان خود آنها ثبت نموده و برای دیگران نیز منتشر کنید.

برخی از نظرات مشتریان در مورد دریافت خدمات و نحوه ی ارتباط با شما ممکن است بدین گونه باشد، به عنوان مثال، آن‌ها فروشندگان محبوب و مورد اعتماد  من هستند. آن‌ها بسیار صادق هستند و قیمت آن‌ها کمتر از هر جای دیگری در منطقه است. آن‌ها خدمات برجسته ‌ای را برای مشتری فراهم می‌کنند. من به‌ شدت آن‌ها را به شما توصیه می‌کنم، زیرا از نظر کیفیت محصول و مبلغ پرداختی بسیار مورد قبول شما خواهند بود.

واقعا تحسین‌ برانگیز است که اغلب نظرات مشتریان، همانند این نظر بسیار درخشان و مثبت باشد و هر فردی که این نظر را می‌خواند چنانچه به محصولات شما نیاز داشته باشد بدون شک به سراغ شما خواهد آمد. زیرا گفته های مشتریان شما، بیشتر مورد قبول افراد واقع می‌شود تا گفته های خود شما در مورد محصولات و خدماتتان، چرا که نظرات مشتریان حاکی از کیفیت بالای ارائه‌ ی خدمات کسب و کار شما می‌باشد.

تجربه ‌ای که مشتری از محصول شما کسب می‌کند بهترین روش بازاریابی انتخابی است که  شما می‌توانید داشته باشید. بنابراین منطقی است که به مشتریان خود هر فرصتی را بدهید تا تجربه‌ ی خود را به ‌شکل واقعی و حقیقی به اشتراک بگذارند و این درست همان‌ نقطه ای است که  تبلیغات دهان‌ به‌ دهان آغاز شده و رونق و گسترش بیشتر را به ارمغان می‌آورد.

بیشتر بخوانید: راه اندازی کسب و کار اینترنتی بدون کوچکترین سرمایه

برای تبلیغات دهان به دهان، مشتریان خود را دعوت به داستان ‌سرایی از خرید نمایید

اگر چه که برای تبلیغات دهان به دهان بایستی از مشتریان بخواهید که تجربه ی خرید خود را بیان کرده و داستان سرایی کنند. ولی باید بدانید که اکثر مشتریان شما داستان ‌پردازانی حرفه ‌ای نخواهند بود و اگر از طریق فرآیند داستان ‌سرایی راهنمایی شوند، می‌توانند داستان خود را با یک شروع جذاب، یک بخش میانی قوی و پایانی رضایت ‌بخش تولید کنند و این دقیقا همان چیزی است که در تبلیغات دهان به دهان مد نظر است و بیشترین اهمیت را در جلب ‌توجه مخاطب دارد.

برای مثال از آن‌ها بخواهید که با توجه به این موارد، گفته ها و تجربیات خود را بگویند:

هدف شما از خرید و انتخاب ما چه بود؟ که به منزله ی بخش آغازین داستان سرایی مشتری می‌باشد.

چطور ما را انتخاب نمودید؟  و این سوال به منزله ی بخش میانی داستان سرایی محسوب می‌شود.

شما امروزو با این خرید چه احساسی دارید؟ پاسخ این سوال بخش پایان داستان سرایی آن‌ها را تشکیل می‌دهد.

برای تبلیغات دهان به دهان بر مشتریان هدف تمرکز نمایید

برای اثربخشی تبلیغات دهان به دهان، به دنبال دستیابی به انواعی از مشتریانی باشید که مایلید تعداد بیشتری از آن‌ها را داشته باشید. در ابتدا از آن‌ها بخواهید که تجربیاتشان را بازگو کنند. شاید این مشتریان، پیش ‌ازاین، نظراتی را برای شما ارسال کرده باشند که مصداق خوب و کاملی از یک داستان باشد. اگر شما فرآیند خود را به‌ طور مؤثر طراحی کرده باشید، آن‌ها این موج مثبت را بین مشتریان دیگر انتشار خواهند داد و موجب می‌شوند تا افراد دیگر هم به محصولات و خدمات شما علاقه‌ مند شوند.

نکته اینجاست که چرا شما باید زمانتان را صرف پرسیدن داستان ‌هایی از این افراد کنید؟

اول اینکه، هیچ‌ کس دوست ندارد اولین کسی باشد که نظر می‌دهد، بنابراین انگیزه‌ ای برای افراد ایجاد کنید تا اولین نظرات خود را ثبت کنند. اگر قسمت نظرات شما خالی باشد، مردم به شما توجهی نخواهند کرد و دوم اینکه، افرادی که اقدام به ارسال نظرات خود می‌کنند، پیش ‌از این  کار، به نظرات افراد قبلی نیز نگاه می‌کنند و نظرات آن‌ها تا حد زیادی متأثر از نظرات افراد قبلی خواهد بود. بنابراین هرچه بیشتر پاسخ ‌ها و نظرات مثبتی دریافت کنید احتمال اینکه این روند ادامه داشته باشد بیشتر خواهد شد.

در تبلیغات دهان به دهان از تبلیغات خودجوش مشتری، تشکر ویژه نمایید

داستان ‌سرایی ‌های خودجوش توسط مشتری که از هیجان و اشتیاق آن‌ها نشات می‌گیرد، همیشه بهترین گزینه برای تبلیغات است. پرداخت پول به مشتریان در قبال نظراتشان، مشتریان دیگر را قادر می‌سازد که عدم صداقت و خلوص نیت در گفت های مشتری را متوجه شوند. اگر در ازای این نظرات و تبلیغات دهان ‌به‌ دهان، دستمزدی دریافت شود، اثربخشی خود را از دست می‌دهد و حتی ممکن است اثرات منفی داشته و موجب تضعیف شرکت شود.

پاداش دادن به مشتریان در ازای نظراتشان ایده‌ی خوبی است اما این کار نباید به‌ اجبار و در ازای دریافت پول انجام شود چرا که این فرآیند را به یک فرآیند تصنعی و غیر قابل ‌باور برای دیگران تبدیل می‌کند. شاید یکی از بهترین پاداش ‌هایی که برای مشتریان وجود دارد، همین موضوع است که دیگران بتوانند نظرات آن‌ها را مشاهده کنند. اینکه آن‌ها ببینند که چگونه داستان‌ های آن‌ها به دیگران کمک می‌کند تا راحت تر دست به انتخاب زده و اقدام به خرید محصول مورد نظر خود نمایند، برای آن‌ها رضایت ‌بخش خواهد بود. نکته ‌ای که مهم است، این است که مخاطبین خود را بشناسید و بدانید که چه چیزی برای آن‌ها اهمیت دارد.

به عنوان مثال، نظراتی که یک فرد در مورد یک باشگاه ورزشی و رضایت از برنامه ی آن باشگاه ثبت می‌کند، منجر به متقاعد نمودن و جذب تعداد زیادی عضو فعال در آن باشگاه خواهد شد. این اتفاق، تنها با به اشتراک گذاشتن داستان ‌هایی در مورد تأثیری که ورزش و آن باشگاه، بر زندگی او می‌گذارد و اعلام رضایت و اشتیاقی که برای ادامه دادن و رفتن به باشگاه دارد، رخ می‌دهد.

اگر صاحب یک کسب ‌و کار هستید و تمایل دارید یکی از روش های تبلیغات را انتخاب نموده تا بدین طریق به کسب و کار خود رونق دهید و مشتری بیشتری را به سمت خود جذب کنید، می‌توانید مسیر موفقیت خود را با ابزار تبلیغات دهان به دهان هموار سازید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (1)

  1. خیلی جالب بود بله کاملا منطقی هست که این روش کارامد باشه

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید