جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

چگونه همیشه تعادل وزنی داشته باشیم؟

author منتشر کننده
بدون نظر 3 1
چگونه همیشه تعادل وزنی داشته باشیم؟

یکی از موثر ترین روش ها برای داشتن تعادل وزنی کمتر کردن خورد و خوراک و بیشتر ورزش کردن است اما سوال اصلی این است که آیا ما به این اصل کمتر خوردن و بیشتر تحرک کردن دقت می کنیم و آن را رعایت میکنیم؟ در نگاهی کلی اینطور به نظر میرسد که رعایت این دو نکته برای داشتن وزن مناسب کافی باشد اما در برخی شرایط امکان ورزش کردن ممکن است نداشته باشیم و از طرفی دیگر شاید اشتهای بالایی به غذا داشته باشیم. در ادامه مطلب در مورد داشتن وزنی متعادل بیشتر صحبت خواهیم کرد.

بچه عواملی باعث چاقی میشوند؟

چند دلیل رایج وجود دارد که باعث می‌شود افراد پس از لاغری، دوباره به وزن سابق خود برگردند  و تعادل وزنی نداشته باشند و دوباره چاق شوند. بی انگیزگی یکی از عواملی است که وزن را تغییر میدهد.

رژیم های محدود کننده: اگر کالری ها را به شدت محدود کنید هورمون های تنظیم کننده اشتها برهم خورده و متابولیسم افت می کند. رژیم های کالری محدود باعث می شوند افراد زیادی قید رژیم گرفتن را بزنند و مجدد بالا رفتن وزن را تجربه کنند. معمولا اینگونه رژیم ها تنها در یک دوره خیلی کوتاه اثر خود را نشان میدهد ولی بعد از آن شما با کاهش وزن دوباره روبرو هستید. و از تعادل وزنی دور خواهید ماند.

طرز فکر غلط: رژیم راه حلی برای بلند مدت است تا بتوانید سلامتی بهتری تجربه کنید. اگر فکر می کنید که رژیم درمان سریع برای چاقی می باشد پس احتمالا وزن شما به جای خود باز خواهد گشت. بعضی افراد تنها به دنبال رژیم هایی هستند که در مدت بسیار کوتاه بتوانند به وزن ایده آل خود برسند و چیزی خلاف انتظارشان نباشد در حالی که اینگونه صحیح نیست.

نداشتن عادت های پایدار: پایه بسیاری از رژیم ها به جای اینکه پرورش دادن عادت های سالم باشد تنها به شما انگیزه می دهند. اگر قرار باشد به جای تغییر سبک زندگی فقط انگیزه بگیرید نمی توانید وزن کاسته شده را حفظ کنید و امید خود را از دست می دهید. رژیمی درست و اصولی است که بعد از دوره خود بتوانید با حفظ انگیزه ای پایدار وزن خودتان را حفظ کنید.

فعالیت های بدنی برای کنترل چاقی

ورزش کردن به صورت مرتب

فعالیت بدنی نقش بسیار مهمی برای حفظ وزن و اندام و تعادل وزن دارد. ورزش به سوزاندن کالری های بیشتر و افزایش متابولیسم کمک می کند. همچنین برای سلامتی بدن و بالا بردن سطح انرژی و شادی و نشاط بسیار موثر است. کالری سوزی و بالا بردن متابولیسم 2 فاکتور مورد نیاز برای رسیدن به تعادل انرژی هستند.اگر تعادل انرژی در بدن شما بر قرار باشد بدان معناست که به تعداد کالری های دریافتی همان مقدار هم کالری می سوزانید. در نتیجه احتمال تثبیت وزن شما بیشتر می شود.

برخی از تحقیقات و پژوهشات این را نشان داده اند که افرادی که بعد از لاغر شدن حداقل هفته ای 200 ساعت (روزانه 30 دقیقه) فعالیت فیزیکی متعادل دارند راحت تر وزن خود را ثابت نگه می دارند و شاهد بالا و پایین شدن ناگهانی وزن خود نیستند. در برخی موارد سطح بالاتری از فعالیت فیزیکی برای موفقیت در نگه داشتن وزن لازم است. در یک بررسی انجام شده نتیجه گیری کرد که 1 ساعت ورزش در روز به منظور حفظ وزن باید در برنامه فرد قرار داشته باشد. ترکیب ورزش با دیگر تغییرات سبک زندگی مانند داشتن رژیم غذایی سالم مفیدترین راهکار برای تثبیت وزن است. پس عامل اصلی تعادل وزنی، ورزش کردن به صورت روزانه و به همراه برنامه غذایی سالم و مفید میباشد.

صبحانه فراموش نشود

خوردن صبحانه به شما در حفظ وزن کمک میکند. افرادی که صبحانه می خورند عادت های سالم تری مانند مصرف فیبر بیشتر، ورزش و دریافت ریز مغذی ها پیدا می کنند. خوردن صبحانه یکی از متداول ترین رفتارهای گزارش شده توسط افرادی بوده که قادر به حفظ وزن کاسته شده بودند. میتوان گفت مهم ترین عامل در سریع تر شدن روند لاغری و همچنین تثبیت وزن، خوردن صبحانه است.

یک پژوهش نشان داد که 78 درصد از 2959 نفر با خوردن صبحانه توانستند کاهش وزن 14 کیلوگرمی داشته باشند. اگرچه برخی از شواهد حاکی از لاغری با صبحانه است اما نتایج به دست آمده متناقض هستند. در پژوهش ها این مسئله به اثبات نرسید که حذف صبحانه به طور خودکار باعث افزایش وزن یا عادت های نامناسب غذا خوردن می شود. در واقع نخوردن صبحانه به برخی افراد کمک کرده بود تا لاغر شوند و وزن خود را حفظ کنند. علاوه بر روند لاغری و حفظ وزن، صبحانه خوردن عادت مهمی است که باید در برنامه روزانه خود حتما بگنجانیم تا در بهبود عملکرد ذهنمان هم تاثیر خود را نشان بدهد.

خوردن یا نخوردن صبحانه به شخص بستگی دارد. اگر احساس می کنید که صبحانه به شما کمک می کند به هدف خود برسید پس حتما وعده صبحانه داشته باشید. اگر علاقه ای به خوردن صبحانه ندارید یا در صبح گرسنه نیستید آسیبی به شما وارد نخواهد شد اما توصیه میشود که وعده کوچکی در صبح داشته باشید.

خوردن آب

سعی کنید قبل از غذا مقدار قابل توجهی آب بنوشید. این کار از طرفی باعث آبرسانی به بدن می شود و از کم آب شدن آن جلوگیری می کند و از طرف دیگر حجم معده را پر می کند و سرعت غذا خوردن شما را پایین می آورد، در نتیجه کمتر غذا می خورید و کالری کمتری دریافت می کنید. فایده ی دیگر نوشیدن آب قبل از غذا این است که به یبوست دچار نمی شوید و راحت تر وزن کم می کنید. از موارد دیگر میتوان گفت که خوردن آب در روز به مقدار کافی به زیبا تر شدن پوستتان و همچنین داشتن انرژی کافی در هنگام ورزش کردن کمک میکند. باید توجه داشته باشید که اگر در طول روز ورزش های سنگین میکنید، از خوردن آب به میزان کافی غافل نشوید.

خواب کافی

خواب خوب و کافی اثر قابل ملاحظه ای بر کنترل وزن می گذارد. در واقع کمبود خواب از فاکتورهای بالا رفتن وزن در بزرگسالان و عامل بازدارنده در پایدار نگه داشتن وزن است. خواب ناکافی سطح گرلین را افزایش می دهد. هورمون گرلین را به نام هورمون گرسنگی می شناسند زیرا که اشتها را افزایش می دهد. همچنین سطح هورمون لپتین در افرادی که خوب نمی خوابند پایین است. هورمون لپتین برای کنترل اشتها ضروری می باشد.

کم خوابیدن شما را خسته تر می کند و انگیزه کمتری برای ورزش کردن و انتخاب غذاهای سالم دارید. اگر خواب خوب ندارید بهتر است که چاره ای پیدا کنید. برای حفظ وزن ایده آل و بهبود سلامتی حداقل 7 ساعت در طی شب بخوابید. یکی از عواملی که باعث چاقی میشود، دیر خوابیدن و دیر بلند شدن از خواب است که در روند چاقی بسیار تاثیر گذار است.

رژیم درست و اصولی

اگر برنامه شما این است که هر بار اضافه وزن پیدا کردید مجدداً رژیم بگیرید، بهتر است دوباره در این مورد تصمیم بگیرید. این نوع رژیم و برنامه برای بدن سخت است و فشار زیادی به شما وارد می کند. همچنین در برخی موارد ممکن است که جواب عکس بگیرید. برای حفظ بدنی که برای رسیدن به آن سختی های زیادی کشیده اید، بهتر است یک برنامه به عنوان سبک زندگی انتخاب کنید. نه اینکه یک رژیم یا یک برنامه را به صورت کوتاه مدت انجام دهید. از مهم ترین عوامل لاغری رژیم سالم و بدون حذف غذا و هر مواد خوراکی سالمی میباشد.

روی برنامه ای تمرکز کنید که در آن نحوه ورزش، تغذیه و… برای یک عمر تعریف شده باشند. اگر همیشه گرسنه هستید، یا به سختی با هوس های غذایی خود مبارزه می کنید و…این نشانه آن است که برنامه فعلی شما به درد شما نمیخورد و باید آن را تغییر دهید.

یک رژیم مناسب رژیمی است که بدن و ذهن شما را کاملاً راضی نگه دارد. این بدان معنا نیست که هر چه به دستتان رسید بخورید، اما حداقل اگر هوس شکلات کردید بتوانید یک مقدار مناسب آن را متناسب با رژیمتان مصرف کنید. این یکی از اصولی ترین روش های تثبیت وزن میباشد.

علت و عوامل چاقی

اگر بدانیم که عادات و سبک زندگی یک شخص، باعث چاق شدنش شده، می توانیم با ایجاد تغییرات مثبت در سبک زندگی به درمان اضافه وزن و عوامل چاقی آن فرد کمک کنیم. اگر بدانیم مشکل اصلی شخص ، ژنتیکی و بیماری است و وزن شخص در کنار سایر علل افزایش یافته و به این راحتی ها قابل بازگشت نیست، انواع عمل جراحی، لاغری مانند اسلیو معده، پلیسه معده و …. می تواند راهگشا باشد و سلامتی و وزن مناسب و ایده آل را به فرد بازگرداند. 8 مورد از علت هایی که باعث چاقی میشود در ادامه ذکر شده است:

- مورد اول مصرف بیش از حد کالری

- مورد دوم سبک زندگی شخص

- مورد سوم عوامل مربوط به ژنتیک

- مورد چهارم پرخوری بیش از حد و نداشتن تغذیه مناسب

- مورد پنجم عوامل روان شناختی

- مورد ششم نقش کربوهیدرات در اضافه وزن

- مورد هفتم ناهنجاری های نوروژنیک

- مورد هشتم چاقی در زمان کودکی

در آخر باید ذکر کنم که تنها با چند روش ساده و همچنین رعایت کردن های اصولی در رژیم غذایی خود هم میتوانید به وزن ایده آل خود برسید و هم میتوانید در  وزن ایده آل خود بمانید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید