جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

گیک بنچ، ابزار اندازه گیری عملکرد قطعات

author منتشر کننده
بدون نظر 8 0
گیک بنچ، ابزار اندازه گیری عملکرد قطعات

یکی از بهترین ابزار اندازه گیری و سنجش دستگاه‌های مختلف گیک‌بنچ یا بنچ مارک است. امروزه فرضیات متعددی در خصوص کلمه گیک‌بنچ داده شده است که بسیاری منشا این کلمه را در نقشه برداری های جغرافیایی میبینند. در گذشته، زمین ها و محیط ها نیازمند به اندازه گیری و مقیاس بندی بودند، لذا ابزارهایی ساخته شد و در دست بشر قرار گرفت که بتواند علیرغم شناخت محیط و عملکرد سالانه آن، مسافت و میزان خاک را بررسی کند. به همین دلیل منشا گیک‌بنچ را از آن‌جا می‌دانند. اما بیاییم گیک‌بنچ را در حوزه تکنولوژی بررسی کنیم.

گیک‌بنچ

گیک بنچ و دنیای تکنولوژی

همانگونه که پیش تر گفته شد، گیک‌بنچ یک ابزار جهت مقایسه، اندازه گیری و سنجش دستگاه‌های مختلف در دنیای امروزی به شمار می‌رود. خواه این اندازه گیری بر روی قطعات باشد، خواه بر روی ویژگی‌های یک شیء، یک برنامه و یا مواردی دیگر، اگرچه بسیاری با این کلمه آشنا نیستند، ولی برخی دیگر با شندین کلمه گیک‌بنچ یا بنچ مارک محاسبات و قیاس تفاوت های تلفن های هوشمند و ابزار تکنولوژی همچون پردازنده ها، نمایشگرها و ... را به یاد می‌آورند. امروزه تمامی تلفن‌های هوشمند، کامپیوترها، لپ تاپ‌ها و انواع وسایل مدرن از طریق گیک‌بنچ ها مقایسه می‌شوند. در واقع بنچ مارک ها ما را در تعیین کیفیت یک شیء الکتریکی و مقایسه آن با دیگر ابزار الکترونیکی مشابه راهنمایی می‌کنند. اگرچه بسیاری گیک‌بنچ ها را محدود به دنیای تکنولوژی نمی‌دانند ولی باید دانست که گیک‌بنچ ها امروزه توانسته اند تاثیر به سزایی در بهره وری ابزارهای الکترونیکی و قدرت پردازش بهتر یک محصول داشته باشند.  

گیک‌بنچ

گیک بنچ و عملکرد آن در حوزه مدیریت

عملکرد گیک‌بنچ فقط در بخش مقایسه گوشی‌های هوشمند و لپ تاپ‌های شما خلاصه نمی‌شود. گیک‌بنچ ها در واقع عملکردها و کنش و واکنش های تجاری و فرآیندهای شغلی را مورد بررسی، تجزیه و تحلیل قرار می‌دهند و ضمن طرح ریزی مطلوب ترین برنامه زمانی قادرند تا بهترین کیفیت کسب و کار را در زندگی روزمره شما ارائه دهند. بنچ مارک ها هزینه‌های کاری شما را بررسی می‌کند، اصلاح می‌نماید و سودمند ترین راه بازدهی را برای شما تعیین می‌نماید. در حیطه مدیریت گیک‌بنچ های متعددی را شاهد هستیم. از جمله آن‌ها می‌توان به گیک‌بنچ رقابتی اشاره کرد که به مقایسه عملکرد و فرآیند کاری میان دو سازمان (شرکت) مختلف می‌پردازد. همچنین گیک‌‌بنچ های انحصاری داخلی هم وجود دارند که عملکردهای کسب و کار را در داخل یک شرکت بررسی می‌کنند. از دیگر بنچ مارک های مدیریتی می‌توان به بنچ مارک عملکردی انحصاری اشاره کرد که به اندازه گیری مواردی مشابه با عملکردهای مشابه در خارج از سازمان می‌پردازد.

گیک بنچ در موبایل‌های هوشمند

بسیاری گیک پنج را جزیی از پنج مارک ها می‌دانند در حالیکه باید دانست هر ابزاری که بتواند به مقایسه عملکرد سیستم ها و ویژگی‌های آن ها بپردازد می‌توان به آن صفت گیک پنج همان ابزار را داد. به طور مثال در حوزه اقتصادی و حسابداری پنج مارک های ابزاری با عنوان گیک پنجِ نرم افزاری طراحی می‌شوند. اما بیشتر گیک‌بنج ها را در حوزه موبایل های هوشمند بررسی می‌کنند. گیک پنج موبایل‌های هوشمند به مجموعه تست های مختلفی گفته می‌شود که به منظور بررسی و تجزیه و تحلیل فرآیندهای اجزای مختلف گوشی هوشمند شما طراحی شده است و پس از ارزیابی دقیق آن، به تمامی نقاط گوشی شما امتیاز می‌دهد. چندی پیش بود که کمپانی PrimateLabs اپلیکیشن جدید خود در حوزه بنچمارک یعنی گیگ بنچ 5 را معرفی کرد که قادر است تمامی محتواها و پردازنده های درونی گوشی را بررسی کند.

گیک پنج 5، نسخه جدید اپلیکیشن بنچ مارک

نسخه جدید اپلیکیشن بنچ مارک با نام گیک پنج 5 چندی پیش رونمایی شد. این نسخه از گیک‌بنچ، فقط از پردازنده های ARM 64 بیتی پشتیبانی می‌کند. پشتیبانی از پردازنده های 64 بیتی باعث می‌شود که این اپلیکیشن بتواند از داده های بزرگتری جهت اندازه گیری اطلاعات گوشی استفاده کند و زمان بیشتر و مطلوب تری را جهت بررسی و تجزیه و تحلیل داده ها مصرف کند. لذا آزمون های گیک‌‌ بنچ 5 در تلفن های هوشمند امروزی با کیفیت بهتری ارائه می‌شوند. هم اکنون این نسخه از اپلیکیشن برای سیستم عامل های مک، IOS و ویندوز عرضه شده است و دیری نخواهد پایید که سیستم عامل های اندروید نیز از آن پشتیبانی خواهند کرد. گفته شده که مقدار محاسبه CPU و GPU در گیک‌بنچ 5 تغییر یافته است و در هنگام اندازه گیری،گوشی هوشمند شما از رم بیشتری استفاده می‌کند. برای محاسبه GPU تلفن های هوشمند از بنچ مارک Compute و حالت تیره پشتیبانی می‌شود که شرکت آن توانسته رابط کاربری آن را بهبود ببخشد. همچنین سازندگان گیک‌بنچ گفته اند که به گونه ای این اپلیکیشن طراحی شده است که قادر خواهد بود پردازنده های گرافیکی و CPU شما را مطابق با جدیدترین عملکردها و مدل سازی های گوشی‌های هوشمند امروزی بررسی کند.

صفحه نمایش‌ها و کنتراست رنگ در گیک بنچ چگونه اندازه گیری می‌شود؟

برای بررسی فرآیند صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند باید از گیک‌بنچ استفاده کنیم. با گیک‌بنچ قادر خواهیم بود تا میزان روشنایی، دما و کنتر است رنگ و زمینه‌ی گوشی های هوشمند را اندازه گیری کنیم. البته باید توجه داشته باشیم که بررسی هر یک از این موارد با ابزارهای مخصوصی انجام می‌پذیرد. در حیطه روشنایی گوشی، میزان کمترین و بیشترینِ روشنایی بررسی می‌شود. هرچه امتیاز داده شده در بررسی نور گوشی توسط گیک‌بنچ بالاتر باشد نشان می‌دهد نمایشگر گوشی هوشمند شما کیفیت بالاتری در نمایش و خواندن محتویات دارد و هرچه امتیاز حاصل شده در روشنایی صفحه نمایش کم تر باشد توانایی و دقت صفحه نمایش در تشخیص رنگ تیره در تاریکی بالاتر است. در واقع نور کم و زیاد وابسته به کنتراست رنگی تلفن هوشمند شما دارد. به تیره ترین و روشن ترین رنگ در گوشی، کنتراست رنگی گفته می‌شود. لذا هرچه کنتراست تصویر بالاتر باشد وضوح تصاویر هم بالاتر می‌باشد. علی رغم کنتراست ها، دماهای رنگ هم در گیم بنچ بررسی می‌شود. گیک‌بنچ ها دمای صفحه نمایش و تعادل گرمی و سردی آن‌ها را بر اساس واحد محاسبه کلوین بررسی می‌کنند. دمای رنگ ایده آل نمایشگر هر گوشی باید 6500 کلوین باشد. اگر از 6500 بالاتر باشد نشان دهنده سردی دمای رنگ است و اگر کمتر باشد نشان دهنده ی گرمی آن می‌باشد. همچنین در صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند میزان گاما و دقتت رنگ RGB هم بررسی می‌شوند. گاما به معنای میزان شفافیت تصاویر در گوشی‌های هوشمند است. لذا باید میزان گاما در حد تعادل باشد. اگر میزان گاما زیاد باشد تصاویر تیره تر خواهند بود و جزییات تصویر را به خوبی نخواهیم دید. همچنین در صورت کم بودن میزان گاما، صفحه نمایش شفافیت خود را از دست خواهد داد و نور سفید زیادی را در صفحه ایجاد خواهد کرد. پس بهترین صفحات نمایش صفحاتی هستند که میزان شفافیت آن ها متعادل باشد و از رنگ RGB و غلظت مطلوبی بهره ببرند. رنگ های قرمز، سبز و آبی که با کلمه اختصاری RGB در صفحه نمایش های تلفن‌های هوشمند دیده می شوند ابزار مناسبی برای اندازه گیری صفحه نمایش توسط گیک بنچ می‌باشند.

آزمون‌های پردازش CPU و درایوهای سخت افزاری درونی توسط گیک‌بنچ

مطابق آپدیت جدید گیک‌بنچ در نسخه پنجم سبک محاسباتی سی پی یو و سخت افزارهای داخلی تغییر کرده است. در آزمون پردازنده های CPU، گیک بنچ، به بررسی میزان حجم فشرده کردن داده ها توسط پردازنده در یک بازه زمانی معین می‌پردازد و محاسبه می‌کند که هرچه پردازنده مرکزی بتواند بهتر و به مقدار بیشتر، داده ها را فشرده سازی کند، قدرت بیشتری را در پردازش و تجزیه و تحلیل داده ها خواهد داشت. همچنین درایوهای سخت افزاری و حافظه ها هم در گیک‌بنچ مورد بررسی قرار می‌گیرند. اگر رم و هارد درایو شما سرعت کافی جهت اجرای برنامه ها و داده را نداشته باشد بررسی میزان CPU بی ثمر خواهد بود. لذا از بهریتن کارکردهای گیک‌‌بنچ در موبایل‌های هوشمند بررسی سرعت خواندن و نوشتن داده ها در هارد درایوها و حافظه داخلی و امتیازدهی به آن هاست.

علی رغم پردازنده مرکزی، گیک‌بنچ ها پردازنده های گرافیکی را هم مورد آزمون خود قرار می‌دهند. تست های دو بعدی و سه بعدی عملکرد کارت گرافیک در موبایل‌های هوشمند توسط سیستم های قدرتمند Heaven Benchmark انجام می‌پذیرد که نشان می‌دهد گرافیک موبایل های هوشمند تا چه اندازه توانایی پردازش گرافیک بازی ها و برنامه‌های سنگین را دارد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید