جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

اصول انتخاب بهترین دوربین فیملبردای

author منتشر کننده
نظرات (2) 16 0
اصول انتخاب بهترین دوربین فیملبردای

قبل از انتخاب هر نوع دوربین فیلمبرداری باید به نوع استفاده­ای که از آن می­‌خواهیم توجه کنیم. بسیاری از مردم در هنگامی که دوربین عکاسی می­‌خرند در ادامه از آن بعنوان دوربین فیلمبرداری استفاده می­‌کنند، که این موضوع باعث افت کیفیت دوربین می­‌شود، پس اگر بیشترین استفاده‌­ی ما از دوربین، فیلمبرداری است باید از ابتدا دوربین مناسبی را انتخاب کنیم. دوربین فیلمبرداری مناسب قیمت بسیار بالایی دارد و اگر بدنبال استفاده­‌ی حرفه‌­ای از آن هستید باید هزینه‌­ی زیادی را برای آن کنار بگذارید. بسیاری از مردم، دوربین فیلمبرداری را تنها بعنوان وسیله‌­ای برای ضبط صحنه­‌هایی از زندگیشان می‌­خواهند، که در این صورت نیازی به خرج­ کردن زیاد نیست.

اصول انتخاب بهترین دوربین فیملبردای

معروف ترین دوربین فیلمبرداری

امروزه برای انتخاب بهترین دوربین فیلمبرداری دنیا باید راه پیچیده‌­ای را پیش ببریم. اما در ایران دوربین‌­های فیلمبرداری خوب محدود اند. حتی در بسیاری از فیلم­‌های سینمایی در چند سال گذشته از دوربین‌­های عکاسی کانن استفاده شده است و نتیجه‌­ی خوبی داد. اما بسیاری از فیلم‌سازان حاضر به انجام چنین ریسکی نیستند و از ابتدا دوربین مناسب‌­تری را برای فیلم‌شان انتخاب می­‌کنند. از گذشته در پروژه­‌های مختلف سینمایی و تیزر سازی دوربین فیلمبرداری رد دوربین بسیار قدرتمند و خوبی محسوب می‌­شد. قیمت این دوربین در حال حاضر به چند صد میلیون تومان می‌­رسد.

تصویر در دوربین فیلمبرداری کنان چگونه است؟

هنوز هم بسیاری از فیلم‌­های کوتاه مهم و کلیپ‌­ها با دوربین کانن فیلمبرداری می­‌شوند حتی در چند سال گذشته هیچ گزینه‌­ی دیگری بجز انتخاب دوربین کانن برای ساخت فیلم­‌های کم هزینه وجود نداشت. افرادی که به ساخت فیلم مشغول‌­اند بنا به بودجه‌­ی محدودی که دارند در اکثر مواقع توان خرید دوربین فیلمبرداری ندارند و در مدت محدودی دوربین فیلمبرداری مورد نیازشان را کرایه می­‌کنند. با این وجود کرایه­‌ی دوربین­‌ها بسیار بالا بوده و گزینه‌­های انتخاب را برای ما بسیار محدود می‌­کند. دوربین کانن از محدود دوربین­‌هایی هست که کیفیت فیلمبرداری در آن به اندازه عکاسی بالا است.

بهترین دوربین فیلمبرداری در حال حاضر چیست؟

در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی، ایران در زمره‌­ی کشو­رهایی قرار گرفته است که در حال پیشرفت فن و تکنیک در عرصه‌­ی تصویر است. به همین دلیل باید در انتخاب دوربین فیلمبرداری بسیار دقیق‌­تر و با وسواس بیشتر تصمیم بگیریم. دوربین فایو دی کانن از آخرین محصولات کانن بود که در سه مدل مختلف ارائه شد. فایو دی مارک سه از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. در این میان دوربین فیلمبرداری بلک مجیک با تونالیته­‌ی رنگی خاصی که ارائه می­‌داد توانست به رقابت با کانن بپردازد که از نظر توناژ رنگی تفاوت محسوسی با کانن داشت.

امکاناتی که دوربین فیلمبرداری در هالیوود دارند شامل چیست؟

یکی از مهم­ترین عواملی که یک دوربین فیلمبرداری را معتبر می‌­سازد، کیفیت تصویری است که ارائه می‌­دهد. کیفیت بالای تصویر با استفاده از المان‌­های خاصی میسر می‌­شود. برای مثال یک تصویر با کیفیت، محدوده‌­ی رنگی گسترده‌­ای دارد که در فیلمبرداری و عکاسی دست اصلاح­‌کننده­‌ی تصویر را برای اصلاح رنگ و نور تصویر باز می‌­گذارد. اگر کیفیت تصویر پایین باشد ما با تعداد کمتری از رنگ­‌ها روبروییم و نمی‌­توانیم آنطور که بخواهیم تصویر را ادیت کنیم. از دیگر امکانات یک دوربین فیلمبرداری خوب نرم بودن رینگ فوکوس آن است. توسط رینگ فوکوس ما تصویری که می‌­خواهیم را در نقطه­‌ی وضوح تصویر قرار می­‌دهیم، در حین فیلمبرداری بدلیل حرکت دوربین این اتفاق باید به نرمی انجام شود.

مقایسه دوربین فیلمبرداری کانن و نیکون

از گذشته بیشترین رقابت میان دو دوربین کانن و نیکون بوده است. که هر دو از دو کمپانی بسیار معتبر و اصیل است. اما در نگاه یک فرد متخصص تصاویر کانن و نیکون بسیار متفاوت اند. دوربین فیلمبرداری کانن دارای طیف رنگی شفاف و شارپ است. رنگ در دوربین کانن غلیظ است و گاها بسیار شفاف‌تر و تند تر از دوربین نیکون است. دوربین نیکون رنگ­‌های خوابیده تری را ارائه می­‌دهد. رنگ­هایی که در تصاویر ارائه شده از دوربین نیکون مشاهده می­‌کنیم گویی دارای ادیت هستند و خام نیستند. این دو ویژگی باعث افت یا پیشرفت یک دوربین نسبت به دیگری نیست. این تنها یک ویژگی خاص است.                                                         

تصاویر در دوربین فیلمبرداری سونی چگونه است؟

از گذشته کمپانی سونی ارائه دهنده محصولات تصویری و صدا است. این کمپانی محصولات بسیار ارزنده ای را ارائه می‌­دهد. از زمان دوربین‌­های هندی کم این برند کیفیت خودش را روز به روز بالاتر برده است. امروزه یکی از دوربین­‌های بسیار با کیفیت و مهم در میان دوربین­‌های فیلمبرداری، دوربین فیلمبرداری سونی آلفا هفت است. این دوربین بسیار کم حجم و سبک بوده و کیفیت بسیار بالایی را ارئه می­‌دهد. محدوده­ی رنگی ثبت شده در این دوربین به مراتب بالاتر از دوربین­‌های کانن است و کیفیتی که ارائه می­‌دهد بسیار به واقعیت نزدیک است و حالت واقع‌­گرایانه‌ای را نمایش می‌­دهد.

قیمت دوربین فیلمبرداری

قیمت دوربین فیلمبرداری از چند میلیون تومان شروع شده و تا مبلغی نزدیک به یک میلیارد ادامه دارد. دوربین­‌های فیلمبرداری بسیار حرفه­‌ای که در استودیوهای بسیار بزرگ و معتبر مثل هالیوود استفاده می‌­شود از گران­ترین و با کیفیت ترین دوربین­‌ها است که حرکاتی نرم، گستره­‌ی رنگی بسیار وسیع و امکانات جانبی وسیع و وضوح بسیار زیادی دارد. بسیاری از دوربین‌­های گران قیمت بدنه‌­ی به شدت سنگینی دارند. مهم ترین عضو در یک دوربین لنز است که علت گرانی دوربین نیز هست.

انواع لنز در دوربین فیلمبرداری

مهم‌ترین عضو دوربین لنز است. لنز که از مجموعه عدسی­‌ها تشکیل شده است عنصری سبک، کم حجم و ظریف است. در لنز انواع عدسی محدب و مقعر کنار هم قرار گرفته­‌اند و برای رسیدن به تصویر دلخواه تصویربردار، بر روی دوربین جاساز می­‌شوند. انواع لنزها شامل لنز واید، تله و میکرو و نرمال است. لنز واید تصویری وسیع با فاصله­‌ی زیاد میان عناصر را ثبت می­‌کند. این نوع لنز برای مکان­‌های کوچک استفاده می­‌شود و برای بزرگتر نشان دادن محیط موثر است. لنز تله دقیقا برعکس واید است و نرمال تصویری واقعی با فواصلی واقعی را ارائه می‌­دهد. هم چنین لنز ماکرو برای تصویربرداری از موجودات کوچک و حشرات مناسب است و از انواع لنز تله است.

دوربین فیلمبرداری بد دارای چه خصوصیاتی است؟

دوربین فیلمبرداری کم کیفیت گستره­‌ی رنگی کمی دارد. در این دوربین حرکات به کندی اعمال می­‌شود و تصویر به اصطلاحا تقه‌­ای حرکت می‌کند. در بسیاری از مواقع با خرید دوربین فیلمبرداری با قیمت مناسب درواقع یک دوربین بی­کیفیت را خریدیم. چون دوربین فیلمبرداری با کیفیت بسیار گران قیمت است. یکی از خصوصیات یک دوربین بد گستره‌­ی محدود نقاط وضوح در تصویر است. برای رسیدن به یک تصویر مناسب بسیاری از نقاط باید در حالت واضح قرار داشته باشند، اتفاقی که در دوربین فیلمبرداری بی کیفیت دیده نمی­‌شود.

حفاظت از دوربین فیلمبرداری

بعلت گران بودن لنزهای دوربین، تصویربردار موظف است که از یک فیلتر برای حفاظت از آن استفاده کند. فیلتر­های محافظ دوربین فیلمبرداری انواع مختلفی دارند. برخی از آن‌ها برای حفاظت از دوربین در مقابل انواع پرتوها استفاده می­‌شود. برخی از آنها تصویر را فانتزی می‌­کنند و دسته­ای از آنها تنها برای حفاظت از شیشه­‌ی لنز به کار می‌­رود. هنگامی که محافظ لنز روی آن قرار دارد، لنز در برخورد با بسیاری از اجسام صدمه نمی­‌بیند. لنزها بدلیل سبک و کم حجم بودنشان در برخورد با کوچک­‌ترین اجسام و حتی با لمس انگشت روی آن صدمه می­‌بینند. پس اولین اقدام پس از خرید یک دوربین فیلمبرداری، نصب یک محافظ بر روی لنز آن است.

آسیب های جدی به دوربین فیلمبرداری:

معمولا اصلی ترین آسیب‌­ها به لنز دوربین وارد می­‌شود. بدنه­‌ی دوربین بدلیل حجم زیادی که دارد در برخورد با هرچیزی کمتر آسیب می‌­بیند اما اگر دوربین فیلمبرداری از ارتفاع هم سقوط کند، لنز آن اولین جایی است که آسیب می­‌بیند. تکان­‌های شدیدی که به دوربین وارد می‌­شود به لنز و بدنه آسیب می­‌زند. اگر دوربین فیلمبرداری در معرض مستقیم نور آفتاب، باران و برف و طوفان باشد، خیلی زود آسیب می­‌بیند. پس بهتر است همواره دوربین در داخل کیف آن قرار بگیرد و در معرض خطرات آب و هوایی نباشد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (2)

  1. مطلب عالی و جامع هست.به هرحال یکی از مزیت این دوربین ها جداشدن لنز هست که باعث جلوگیری از اسیب کمتر میشه.سپاس

    1. ممنونم بله حق با شماست

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید