مدتی پس از اینکه نسل دوم وانت پیکاپ BT-50 روانه بازار شد، سرانجام مزدا از نسل سوم این وانت که دچار تغییرات کلی شده است رونمایی کرد. وانت BT-50 نخستین بار در نمایشگاه خودروی بانکوک 2006 رونمایی شد. از آن سال تا به امروز 3 نسل از این وانت معرفی شده است که نسل اول آن بین سالهای 2006 تا 2011، نسل دوم آن بین سالهای 2011 تا 2020 معرفی شده است و نسل سوم نیز با معرفی مدل 2021 رونمایی گردیده است. مدل 2021 وانت مزدا BT-50 در بازارهای آسیا به عنوان رقیبی برای تویوتا هایلوکس محسوب خواهد شد.
در مراسم پخش مستقیم که نمایندگی مزدا در استرالیا اقدام به برگزاری آن نموده بود، BT-50 به جمع وانتهای خودروساز ژاپنی محلق شد. مدل 2021 وانت مزدا BT-50 سبب دگرگونی کامل قوانین طراحی کمپانی ژاپنی شده است به گونهای که بیش از هر زمان دیگری به زبان طراحی سواریهای جدید مزدا نزدیک شده است تا جاییکه میتوان آن را یک سدان دو کابین آفرودی در نظر گرفت.
طراحی ظاهری وانت مزدا BT-50 مدل 2021
همانطور که مورد انتظار همگان بود، پیکاپ مزدا BT-50 از زبان طراحی جدید این شرکت ژاپنی به نام Kodo دیزاین بهره گرفته شده است. همین امر موجب شده است فرم ظاهری این پیکاپ که اندازهای متوسط دارد تماما جدید باشد. افزون بر این، شکل و شمایل ظاهری این خودرو به همزاد کراس اوور خود یعنی مزدا CX-9 تا حد بسیار زیادی شباهت دارد. میتوان گفت که این زبان طراحی مزدا، ترکیبی از المانهای شیک و شکلی خیرهکننده برای یک پیکاپ محسوب میشود. همین امر سبب میشود که میزان موفقیتی که این خودرو میتواند در بازارهای جهانی کسب نماید تا حد زیادی افزایش پیدا کند. از آنجائیکه امروزه در سراسر دنیا طرفداران پیکاپهای دو کابین بیشتر شده است مزدا، فعلا وانت مزدا BT-50 را به صورت دو کابین به تولید میرساند.
بیشتر بخوانید: معرفی خودروی فورد F-150
بررسی مشخصات فنی وانت مزدا BT-50
در بررسی مشخصات فنی وانت مزدا BT-50 میتوان گفت که بزرگترین تغییری که در نسخه 2021 این خودرو صورت گرفته است مربوط به ساختار آن میشود. زیرا مدل 2021 این خودرو از پلتفرم محصولات ایسوز بهره گرفته و توسعه یافته است. به عبارتی دیگر میتوان گفت که مزدا در توسعه این خودرو از پلتفرم ایسوزو دی-مکس بهره گرفته است. با توجه به اینکه در ساختار و پلتفرم وانت مزدا BT-50 تغییراتی کلی صورت گرفته است، مزدا در نسخه 2021 این خودرو دیگر از پیشرانه فورد استفاده نکرده است و به جای آن یک پیشرانه 4 سیلندر سه لیتری توربو دیزل نصب کرده است. این پیشرانه جدید میتواند بیشینه قدرت معادل با 188 اسب بخار و نیز بیشینه گشتاور معادل با 450 نیوتن متر تولید نماید. تمامی قدرتی که این پیشرانه قادر به تولید آن است به کمک جعبه دنده شش سرعته دستی یا اتوماتیک به چرخها انتقال مییابد. شایان ذکر است که وانت مزدا BT-50 را میتوان در دو نسخه 4x4(تمام چرخ محرک) و 4x2(عقب محرک) سفارش داد. علاوه بر این پیش بینی شده است که در ماههای آتی و قبل از اینکه این خودرو در بازارهای جهانی از جمله استرالیا عرضه شود، مزدا یک پیشرانه ضعیفتر را هم برای این خودرو معرفی نماید.
بیشتر بخوانید: بررسی خودروی Volvo V90 Cross Country: بهترین در هر مسیر
وانت مزدا BT-50 و تجهیزاتی که مشابه با ایسوزو دی-مکس است
همانطور که در بالا هم اشاره شد وانت مزدا BT-50 از پیشرانه و پلتفرمی یکسان و مشابه با پیکاپ ایسوزو دی-مکس بهره گرفته است. افزون بر این نمایشگر اصلی 9 اینچی لمسی که ویژه سرگرمی بوده و در مرکز کنسول جلو تعبیه است به همراه کلیدهای کنترلی سیستم تهویه آن هم کاملا با نسخه جدید ایسوزو دی-مکس که سال پیش در تایلند رونمایی و عرضه شد، مشترک است. باید اذعان داشت با وجود اشتراکات زیادی که بین وانت مزدا BT-50 و ایسوزو دی-مکس وجود دارد، طراحی کلی کابین این خودرو به طور کامل با استانداردهای مزدا انجام شده است و فقط شباهتهایی کوچک و جزئی بین این دو پیکاپ در برخی از بخشها به چشم میخورد.
در پایان باید گفت که مزدا، تا به امروز در مورد قیمت و زمان دقیقی که قرار است وانت مزدا BT-50 عرضه شود و نیز در سایر بازارها در دسترس قرار گیرد مطلبی قید نکرده است اما اظهار داشته است که این خودرو در کنار ایسوزو دی-مکس در تایلند به تولید خواهد رسید.
خیلی زیباست و کم نظیر. به نظرم شرکتای ایرانی باید به اینجور ماشینا رو بیارن هرچند که بعید.